IX. REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU MIASTA GRUDZIĄDZA.
3.3. Zasady podziału środków Unii Europejskiej.
Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał ostatecznie system pomocy
regionalnej w Unii Europejskiej po zakończeniu obecnego planu finansowego na lata
2000-2006. Obecnie pomoc UE trafia do tych regionów, w których PKB na mieszkańca jest
niższy niż 75 % średniej unijnej. Biorąc pod uwagę, że średni poziom polskiego PKB
na mieszkańca stanowi około 40% poziomu UE, wartość PKB w najlepszym polskim regionie
– województwie mazowieckim - wynosi 55-56% średniej UE, a w województwach wschodnich
–zaledwie około 30%.
Według podziału na mniejsze jednostki terytorialne (w systemie
unijnym odniesione do statystycznych jednostek tzw. NUTS) NUTS III, których jest w Polsce
44 i które składają się z grup powiatów, wyraźnie korzystnie wybija się Warszawa, w
której wartość PKB na osobę przekracza 120 % średniej UE. Na drugim miejscu (80%
średniej UE), znajduje się Poznań. Według wyliczeń prof. J. Szlachty ze Szkoły
Głównej Handlowej Polska będzie mogła skutecznie wykorzystywać środki z funduszy
strukturalnych, które zaczną napływać po uzyskaniu członkostwa w wysokości 22 mld
EURO w ciągu pierwszych czterech lat członkostwa. Powyższe uwarunkowania będą miały
wpływ na wielkość środków, jakie mogą zostać wykorzystane w regionie
kujawsko-pomorskim, w tym i mieście Grudziądzu. Środki funduszy przedakcesyjnych i
strukturalnych w ramach komponentu dla województwa kujawsko-pomorskiego, mogą być
dzielone w proporcji do liczby ludności (wariant A). Rozważana jest również
możliwość rozdysponowania 50% środków w równych częściach na wszystkie regiony
kraju a dopiero pozostałych 50% środków proporcjonalnie do liczby ludności (wariant
B).
Oprócz wsparcia w ramach polityki dyspozycji funduszy europejskich
województwo kujawsko-pomorskie, może liczyć na środki z wymienionych funduszy i
programów alokowane centralnie – w ramach dużych projektów- oraz środki z programu
ISPA, Funduszu Spójności czy Inicjatywy Wspólnoty INTERREG.
|