III. OTOCZENIE MIASTA GRUDZIĄDZA W ROKU 2000.
2. UWARUNKOWANIA KRAJOWE
2.5 Integracja z Unią Europejską
Najbardziej istotne wpływy zewnętrzne mogące kształtować rozwój
kraju i regionu kujawsko-pomorskiego oraz mające odniesienie do praktyki funkcjonowania
samorządu lokalnego miasta Grudziądza, pojawiają się w związku z działaniami
integracyjnymi państwa ze strukturami UE. Działania dostosowawcze mogące w istotny
sposób zmienić obraz miasta Grudziądza związane są z następującymi obszarami
rozwoju:
- umieszczeniem Grudziądza w jednym z głównych korytarzy transportowych Unii
Europejskiej w tzw. sieci dróg europejskich TINA (w tym korytarzu występuje autostrada
A-1);
- budową autostrad (szczególnie A-1 i węzła Grudziądz), restrukturyzacją kolei;
- tworzeniem centrów edukacyjnych i technicznych sprzyjających transferom technologii;
- budową instytucji sprzyjających kontaktom międzynarodowym i wymianie gospodarczej.
Strategie rozwoju jednostek administracji wszystkich szczebli muszą w
większym lub mniejszym stopniu uwzględniać wymagania wynikające z procesu integracji
europejskiej, będąc tym samym jednostkami odpowiedzialnymi za kształt tego procesu oraz
jakość wykorzystanego wsparcia funduszy UE przewidywanych dla Polski. Zabiegi
zmierzające do sprawnego organizacyjnie i technicznie wykorzystania środków z funduszy
UE są jednym z podstawowych kierunków działania samorządu lokalnego w obszarze
integracji z UE. Bezpośrednim polem pozostaje również implementacja wspólnotowych
przepisów prawnych na gruncie samorządowym. Podstawowym instrumentem w zakresie
dostosowania do struktur UE, jaki stosuje Unia Europejska jest polityka regionalna,
nakierowana na oddziaływanie UE w obszarze rozwoju społeczno-gospodarczego w
poszczególnych regionach. Z uwagi na wagę zagadnienia celowym jest tworzenie skutecznych
mechanizmów lokalnych wykorzystujących zasady wsparcia w obszarze polityki regionalnej,
jakie oferuje UE. W przypadku Grudziądza jeden z celów polityki regionalnej UE – walka
z bezrobociem strukturalnym ma duże znaczenie dla lokalnej społeczności. Unijne cele
rozwoju regionalnego są realizowane w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu
Spójności. W krajach stowarzyszonych z UE środki na rozwój kierowane są poprzez trzy
programy: PHARE 2, ISPA i SAPARD. Finansowanie ze środków UE wymaga przygotowania
sektorowej strategii dostosowawczej oraz praktycznej obsługi programów UE. Grudziądz
dysponuje już lokalnym mechanizmem zdolnym do wykorzystania środków UE, szczególnie w
przypadku programu PHARE. Potwierdzeniem tego jest średniookresowa strategia
dostosowawcza i zrealizowane projekty z funduszu PHARE w ramach programu ECOS OUVERTURE
“Prelude”. Zarząd Miasta powołał również stanowisko Pełnomocnika ds. Programów
UE.
Integracja z Unią Europejską rzutuje bezpośrednio na strategię
rozwoju Grudziądza poprzez uwzględnienie celów polityki regionalnej UE oraz kierunków
działania wskazanych w programach przedakcesyjnych. W celu absorpcji środków, poza
przygotowaniem wniosków według procedur UE, niezbędne jest dalsze umocnienie mechanizmu
montażu środków własnych i pomocowych. Dla sprawnego wykorzystania środków z
funduszy UE istotne znaczenie ma sprawna koordynacja procedur aplikacyjnych i realizacji
projektów w ramach administracji lokalnej. Pożądane jest również zapewnienie
spójności realizacji strategii sektorowych dla obszaru Grudziądza na poziomie
administracji samorządu gminnego. Niezwykle ważnym elementem procesu integracyjnego jest
budowa struktur partnerów dla projektów finansowanych ze środków UE na poziomie
międzynarodowym i lokalnym. Struktury te powstawać muszą przy koordynacji Urzędu
Miejskiego i aktywnym udziale instytucji i organizacji miejskich.
|