Dz.Urz.Woj.Tor.96.28.163
zm.:
Dz.Urz.Woj.Tor.97.38.311
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.99.37.285
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.02.28.547
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.03.114.1608
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.05.108.1884
Uchwała
Nr XXXV/81/96
Rady
Miejskiej Grudziądza
z
dnia 28 października 1996 r.
w
sprawie Statutu gminy - miasto Grudziądz.
Na
podstawie art.5 ust.3, art.18a ust.5, art.23 ust.2, art.37a, art.46
ust.1, art.48 ust.1, art.51 ust.3 w związku z art.18 ust.2 pkt 1, 13,
14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996
r. Nr 13, poz.74 ze zm.), art.2 ust.1 pkt 1 lit. C oraz pkt 2 i 3,
art.4 ust.1 pkt 1 i art.17 ust.2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 21, poz.124 ze zm.) oraz art.2
ust.4, art.12 pkt 1 i 10, art.40 ust.2 pkt 1 w związku z art.92 ust.2
i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.
Nr 91, poz.578 ze zm.)
Rada
Miejska
u
c h w a l a :
Dział
I
Postanowienia
ogólne
§
1
Gmina
- miasto Grudziądz, zwana dalej "miastem Grudziądz", działa
na podstawie przepisów ustaw oraz niniejszego Statutu,
wykonuje zadania publiczne, należące do właściwości gmin i powiatów,
jako miasto na prawach powiatu.
§
2
Ilekroć
w Statucie jest mowa o:
Statucie
- należy przez to rozumieć, niniejszy Statut gminy - miasto
Grudziądz wraz z załącznikami,
Radzie
- należy przez to rozumieć Radę Miejską Grudziądza,
skreślony
Prezydencie
lub Wiceprezydentach - należy przez to rozumieć Prezydenta
Grudziądza lub Wiceprezydentów Grudziądza,
miejskiej
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostki
organizacyjne posiadające i nie posiadające osobowości prawnej,
utworzone na podstawie odrębnych przepisów przez miasto
Grudziądz,
ustawach
- bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć przepisy
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r.
Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz.1592 z późn.
zm.),
ustawie
o pracownikach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 marca
1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz.1593 z późn. zm.).
§
3
Herbem
miasta Grudziądza jest w srebrnym (=białym) polu czerwony zamek z
dziewięcioma wieżycami, zakończonymi złotymi gałkami i
chorągiewkami,w którym pośrodku w czarnej niszy znajduje się
postać biskupa do kolan, w infule, z modelem kościoła w prawej dłoni
i pastorałem w lewej. Szaty biskupie, ornat, infuła, model kościoła
i pastorał są złote. Twarz i ręce biskupa są barwy naturalnej, okna
w wieżach bocznych są srebrne, okno w wieży środkowej i trzy
zakratowane okna w murze zamku są czarne.
2.
Wzór herbu zawiera załącznik nr 1 do Statutu.
§
4
Zasady
wykorzystywania herbu przez miejskie jednostki organizacyjne oraz
inne podmioty określa Rada w drodze uchwały.
§
5
Rada
może przyznać w drodze uchwały osobom szczególnie zasłużonym
dla miasta Grudziądza tytuł Honorowego Obywatela Miasta Grudziądza.
Nadanie
tytułu następuje na uroczystej sesji Rady.
Rada
określi w drodze uchwały uprawnienia osób obdarzonych
tytułem Honorowego Obywatela Miasta Grudziądza.
Dział
II
Organy
miasta Grudziądza
Rozdział
1
R
A D A
§
6
Rada
liczy 25 radnych.
§
7
Na
pierwszej sesji nowo wybranej Rady wybierany jest Przewodniczący
Rady oraz jest ustalana liczba Wiceprzewodniczących.
Przewodniczący
Rady określa zakresy czynności dla Wiceprzewodniczących, wyznacza
też Wiceprzewodniczącego zastępującego go w czasie nieobecności. Do
Wiceprzewodniczącego zastępującego Przewodniczącego Rady stosuje się
przepisy dotyczące Przewodniczącego.
§
8
Rada
określa liczbę komisji stałych, zakres ich działania, nazwę oraz ich
skład osobowy.
Komisja
nie może liczyć mniej niż 5 radnych.
Radny
obowiązany jest brać udział w pracach co najmniej jednej komisji
stałej.
§
9
Radny
może być przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym jednej komisji
stałej.
Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący Rady nie mogą być przewodniczącymi komisji
stałych.
§
10
Przewodniczącego
komisji powołuje i odwołuje Rada spośród radnych będących
członkami danej komisji.
Wiceprzewodniczących
i sekretarzy powołuje i odwołuje komisja.
§
11
Na
wniosek komisji Przewodniczący Rady może wyrazić zgodę na udział w
posiedzeniu komisji osób nie będących jej członkami w celu
wyrażenia przez nie opinii w określonej sprawie.
Osoby
wskazane w ust.1 uczestniczą w pracach komisji tylko jako doradcy.
§
12
Radni
mogą uczestniczyć w pracach komisji, których nie są
członkami, bez prawa udziału w głosowaniu.
skreślony
§
13
Do
podstawowych zadań komisji stałych należy :
przygotowanie
projektów uchwał,
ocena
wykonania uchwał Rady,
opiniowanie
spraw podejmowanych przez Radę, zwłaszcza materiałów
przygotowanych na sesję.
§
14
Zakres
działania komisji doraźnych określają uchwały o ich powołaniu. W
sprawach nieuregulowanych tymi uchwałami stosuje się odpowiednio §§
10-12.
§
15
Szczegółowy
zakres działania Rady określa jej regulamin stanowiący załącznik nr 2
do Statutu.
§
16
Inicjatywę
uchwałodawczą mają:
Przewodniczący
Rady,
skreślony
Prezydent,
stałe
komisje Rady,
4a)
kluby radnych,
grupa
co najmniej 5 radnych.
§
17
Rada
wybiera spośród radnych Komisję Rewizyjną.
Komisja
Rewizyjna działa w składzie co najmniej 6 członków.
skreślony
Komisja
Rewizyjna przeprowadza kontrolę w zespołach kontrolnych składających
się z co najmniej dwóch członków wyznaczonych przez
Przewodniczącego Rady.
§
18
Do
zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
kontrola
finansowa działalności miasta Grudziądza, jednostek pomocniczych i
organizacyjnych rozliczających się na zasadach wynikających z
przepisów ustawy o finansach publicznych,
rozliczanie
dotacji,
opiniowanie
wykonania budżetu oraz występowanie z wnioskiem o udzielenie lub
nie udzielenie absolutorium Prezydentowi,
formułowanie
ocen, opinii i propozycji dotyczących gospodarki budżetowej,
analizowanie
wyników przeprowadzonych kontroli własnych i zewnętrznych.
§
19
Komisja
Rewizyjna działa na podstawie planu kontroli przyjętego przez Radę
na dany rok kalendarzowy.
Komisja
przedstawia Radzie, do końca pierwszego kwartału, sprawozdanie ze
swej działalności za rok poprzedni.
Szczegółowe
zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa jej regulamin,
stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.
§
20
Radni
mogą tworzyć kluby radnych.
Klub
radnych liczy co najmniej 5 członków.
Kluby
radnych działają w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
Regulamin powinien zawierać w szczególności nazwę klubu,
zasady nabycia i utraty członkostwa, cele i zasady działania.
Klub
radnych działa od momentu zgłoszenia faktu jego powstania
Przewodniczącemu Rady. Zgłoszenie powinno zawierać nazwę klubu,
listę członków, nazwisko i imię przewodniczącego oraz odpis
regulaminu klubu.
Do
zmian w funkcjonowaniu klubów oraz do ich znoszenia stosuje
się odpowiednio zasady przewidziane w ustępie poprzedzającym.
Przewodniczący
klubów współdziałają z Przewodniczącym Rady.
Rozdział
2
P
R E Z Y D E N T
§
21
Organem
wykonawczym jest Prezydent.
§
22
Po
złożeniu ślubowania Prezydent otrzymuje insygnia władzy samorządowej.
§
23
Po
wyborze, a przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków
Prezydent i Wiceprezydenci składają przed Radą ślubowanie, którego
rota brzmi: "Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku
będę służył dobru społeczności miasta Grudziądza, przestrzegał prawa
i wykonywał sumiennie powierzone mi obowiązki." Ślubowanie może
być złożone z dodaniem zdania "Tak, mi dopomóż Bóg."
Ślubowanie
Prezydenta i Wiceprezydentów przyjmuje Przewodniczący Rady.
Prezydent
po złożeniu ślubowania otrzymuje insygnia władzy samorządowej.
§
24
Zarząd
działa na podstawie przyjętego przez siebie Regulaminu Zarządu,
który podlega opublikowaniu w Monitorze Grudziądzkim.
Do
zadań Prezydenta, jako przewodniczącego Zarządu, należy w
szczególności:
zwoływanie
posiedzeń Zarządu, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
przedstawienie
materiałów na posiedzenia Zarządu,
przedstawienie
sprawozdań z działalności Zarządu Radzie.
Dział
III
Sekretarz
i Skarbnik Miasta
§
25
Do
zadań Sekretarza Miasta należy w szczególności:
zapewnienie
funkcjonowania Urzędu Miejskiego oraz organizacja jego pracy,
prowadzenie
spraw miasta Grudziądza w zakresie ustalonym przez Prezydenta.
Do
zadań Skarbnika Miasta należy w szczególności:
zapewnienie
prawidłowej gospodarki finansowej miasta Grudziądza,
nadzorowanie
głównych księgowych jednostek organizacyjnych Miasta w
zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
dokonywanie
kontrasygnaty czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań
pieniężnych.
Dział
IV
Miejskie
jednostki pomocnicze
§
26
Na
terenie miasta Grudziądza mogą być tworzone miejskie jednostki
pomocnicze - osiedla.
Osiedle
obejmuje zwarty obszar, zamknięty w miarę możliwości naturalnymi
granicami, historycznie ukształtowany.
Projekt
granic osiedla sporządza Prezydent.
Osiedle
tworzy się po przeprowadzeniu zarządzonych przez Radę konsultacji z
mieszkańcami projektowanego osiedla, zameldowanymi na pobyt stały.
Konsultacje uważa się za wiążące, jeżeli weźmie w nich udział co
najmniej 10% osób uprawnionych do głosowania, z tym że głosów
oddanych "za" będzie więcej niż głosów przeciwnych
i wstrzymujących się razem wziętych. Głosów nieważnych nie
liczy się.
Zasadę
określoną w ustępie poprzedzającym stosuje się odpowiednio do
łączenia, podziału i znoszenia osiedli.
§
27
Przewodniczący
zarządu osiedla uczestniczy w pracach Rady i jej komisji bez prawa
głosu i bez prawa do pobierania diety.
§
28
Osiedle
otrzymuje od miasta Grudziądza mienie niezbędne do prowadzenia
statutowej działalności.
Zarząd
osiedla dokonuje czynności prawnych w zakresie zwykłego zarządu
powierzonym mu mieniem, w sposób określony w statucie
osiedla.
§
29
W
budżecie miasta Grudziądza na dany rok kalendarzowy ustala się
wielkość środków przeznaczonych dla poszczególnych
osiedli. Szczegółowe zasady gospodarowania tymi środkami
określa statut osiedla.
Nadzór
nad działalnością osiedli sprawuje Rada, a w zakresie zarządzania
majątkiem komunalnym Prezydent.
Dział
V
skreślony
Dział
VI
Akty
prawa miejscowego
i
zasady dostępu do dokumentów
dotyczących
działalności organów
§
31
Uchwały
Rady, będące aktami prawa miejscowego, podlegają ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Akty
prawa miejscowego i inne akty prawne podlegają publikowaniu w
„Monitorze Grudziądzkim”.
W
„Monitorze Grudziądzkim” publikowane są w szczególności:
akty
prawa miejscowego,
teksty
jednolite aktów prawa miejscowego,
przepisy
porządkowe,
zarządzenia
Prezydenta w zakresie gospodarki nieruchomościami, budżetu,
organizacji Urzędu Miejskiego oraz zarządzenia porządkowe,
rozstrzygnięcia
nadzorcze wojewody i regionalnej izby obrachunkowej,
orzeczenia
sądu administracyjnego dotyczące uchwał i zarządzeń organów
Miasta.
§
32
Uchwały
Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
§
32 a
Prezydent
wydaje „Monitor Grudziądzki”.
Prezydent
może ogłaszać w formie obwieszczeń teksty jednolite aktów
prawa miejscowego, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Radę.
§
32 b
Działalność
Rady i Prezydenta jest jawna, a ograniczenia mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.
Mieszkańcom
są udostępniane w siedzibie Urzędu Miejskiego w godzinach jego pracy
dokumenty z pracy Rady.
Każdy
ma prawo, we własnym zakresie, dokonywać wypisów z dokumentów
Rady.
Dokumenty
są udostępniane niezwłocznie po opracowaniu.
Dział
VII
Pracownicy
samorządowi
§
33
Pracownikami
samorządowymi są osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, a także o
ile przepis tak stanowi, w gminnych jednostkach i zakładach
budżetowych, których stosunek pracy powstaje na podstawie
umów o pracę, z wyłączeniem osób wymienionych w ust.2.
Pracownikami
samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim, których
stosunek pracy powstaje na innej podstawie niż umowa o pracę, są:
na
podstawie wyboru – Prezydent;
na
podstawie powołania:
Wiceprezydenci,
Skarbnik
Miasta,
Sekretarz
Miasta,
Komendant
Straży Miejskiej.
Rada
określa zasady dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników.
§
34
Czynności
pracodawcy, wynikające ze stosunku pracy, w odniesieniu do Prezydenta
wykonuje Przewodniczący Rady.
Dział
VIII
Postanowienia
przejściowe i końcowe
§
35
Z
dniem wejścia w życie Statutu tracą moc:
uchwała
Nr VIII/111/90 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 23 listopada 1990
r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Grudziądza (Monitor
Grudziądzki Nr 4, poz. 87),
uchwała
Nr XXX/37/92 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 maja 1992 r. w
sprawie zmiany uchwały Nr VIII/111/90 Rady Miejskiej Grudziądza z
dnia 23 listopada 1990 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta
Grudziądza (Monitor Grudziądzki Nr 6, poz. 39).
§
36
Uchwała
wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Toruńskiego z tym, że postanowienia § 17 ust.3 obowiązuje od
dnia wybrania nowej Rady.
Załącznik
Nr 1
do
Uchwały Nr XXXV/81/96
Rady
Miejskiej Grudziądza
z
dnia 28 października 1996 r.
Załącznik
nr 1 (herb miasta) opublikowany jest w Dz.Urz.Woj.Tor. Nr 28 z
1996 r.
Załącznik
Nr 2
do
Uchwały Nr XXXV/81/96
Rady
Miejskiej Grudziądza
z
dnia 28 października 1996 r.
Regulamin
Rady
Miejskiej Grudziądza
Rozdział
I
Postanowienia
ogólne
§
1
Regulamin
Rady Miejskiej Grudziądza, zwany dalej "Regulaminem",
określa tryb pracy Rady oraz jej komisji, z wyłączeniem postępowania
kontrolnego prowadzonego przez Komisję Rewizyjną.
Rada
obraduje na sesjach. Sesje ze względu na formę mogą mieć, w całości
lub w części, uroczysty przebieg.
§
2
Sesja
Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
Sesje
Rady odbywają się w budynku Urzędu Miejskiego. Sesja Rady może odbyć
się również w całości lub w części w innym miejscu na terenie
miasta Grudziądza.
§
3
Obsługę
kancelaryjną Rady prowadzi komórka organizacyjna wskazana w
Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
Rozdział
II
Wybory
organów Rady
§
4
skreślony
skreślony
Do
zadań Przewodniczącego Seniora najstarszego wiekiem radnego obecnego
na sesji należy:
otwarcie
pierwszej sesji,
wyznaczenie
sekretarza obrad,
przedstawienie
informacji o wynikach wyborów do Rady Miejskiej,
sprawdzenie
obecności,
przeprowadzenie
ślubowania radnych,
przyjęcie
zgłoszeń kandydatów,
przedstawienie
Radzie kandydatur na Przewodniczącego Rady,
przeprowadzenie
wyborów Przewodniczącego Rady i ogłoszenie ich wyników,
przekazanie
nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady prowadzenia pierwszej sesji.
Do
Przewodniczącego Seniora stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
Przewodniczącego Rady.
§
5
Po
złożeniu przez radnych ślubowania, Przewodniczący Senior
przeprowadza wybory Przewodniczącego Rady.
Kandydatów
na Przewodniczącego Rady zgłaszają radni.
Zgłoszenie
kandydata powinno być dokonane na piśmie i zawierać: jego imię
(imiona) i nazwisko, charakterystykę kandydata, zgodę
zainteresowanego na kandydowanie, podpis radnego zgłaszającego
kandydata w imieniu radnych bądź klubu radnych.
Przed
przystąpieniem do głosowania Przewodniczący Senior sprawdza quorum
oraz pyta kandydata czy podtrzymuje zgodę na kandydowanie.
Po
przeprowadzeniu głosowania Przewodniczący Senior ogłasza wyniki
wyborów. Jeżeli w głosowaniu żaden z kandydatów nie
uzyska wymaganej liczby głosów, przeprowadza się kolejne tury
głosowania, z wyłączeniem kandydata, który uzyskał
najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów
głosowanie uznaje się za nie rozstrzygnięte i przeprowadza się je
ponownie.
W
przypadku, gdy trzecia z kolei tura nie da rezultatu, głosowanie
uznaje się za nierozstrzygnięte i przystępuje się do ponownego
zgłaszania kandydatów, z wyłączeniem kandydatów,
biorących dotychczas udział w głosowaniu. Przepisy ust.5 stosuje się
odpowiednio.
O
ile nie nastąpi rozstrzygnięcie w sposób przewidziany w ust.5
i 6, głosowanie przeprowadza się spośród nieograniczonej
liczby kandydatów, aż do wyłonienia Przewodniczącego Rady.
Przepisy ust. 2 i 6 stosuje się odpowiednio.
Do
wyborów Wiceprzewodniczących Rady stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące wyboru Przewodniczącego Rady.
§
6
W
trakcie trwania kadencji Rady, zgłoszenia kandydatów na
stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady dokonują
radni.
§
7
Wybory
na Przewodniczącego Rady w trakcie trwania kadencji prowadzi jeden z
Wiceprzewodniczących, a jeżeli nie ma żadnej z tych osób,
prowadzi je Przewodniczący Senior.
§
8
skreślony
§
9
skreślony
Rozdział
III
Sesje
Rady
§
10
O
terminie, miejscu i proponowanym porządku sesji Przewodniczący Rady
zawiadamia radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji,
listownie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób. Do
zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i inne materiały.
Zawiadomienie
o sesji poświęconej uchwalenia budżetu lub rozpatrywaniu
sprawozdania z wykonania budżetu Przewodniczący Rady przesyła
najpóźniej na 14 dni przed sesją.
W
ten sam sposób Przewodniczący Rady zaprasza na sesję
Prezydenta oraz inne osoby.
O
terminie sesji Przewodniczący Rady zawiadamia mieszkańców
miasta Grudziądza poprzez zamieszczenie ogłoszeń w środkach masowego
przekazu bądź w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
Rada
przyjmuje harmonogram terminów obrad z wyszczególnieniem
sesji, przedmiotem których jest przyjęcie uchwały budżetowej,
przedstawienie sprawozdań jednostek organizacyjnych, ocena
wykonywania strategii rozwoju miasta. Sesje Rady w innych terminach,
niż określone w harmonogramie, zwoływane są w uzasadnionych
przypadkach w trybie przewidzianym w ustawach.
§
11
Sesje
Rady są jawne.
skreślony
skreślony
§
12
W
przypadku niemożności rozpatrzenia przyjętego porządku na jednym
posiedzeniu Przewodniczący Rady może wyznaczyć dodatkowe
posiedzenie.
W
trakcie sesji Przewodniczący Rady może przenieść dalsze obrady na
następne posiedzenie wyznaczając jego termin najwcześniej następnego
dnia, a najpóźniej 14 dnia.
Następne
posiedzenie powinno zostać wyznaczone najwcześniej następnego dnia,
a później 14 dnia od poprzedniego posiedzenia.
§
13
W
trakcie posiedzeń Przewodniczący Rady może zarządzić przerwę.
§
14
Radni
potwierdzają swoją obecność na sesji złożeniem podpisu na liście
obecności.
W
przypadku kilku posiedzeń, obecność sprawdza się na każdym
posiedzeniu.
Radni
zgłaszają opuszczenie sesji sekretarzowi obrad.
§
15
Przewodniczący
Rady wyznacza spośród radnych sekretarza obrad.
Do
zadań sekretarza obrad należy prowadzenie listy obecności, listy
mówców oraz obliczanie wyników głosowania, a
także wykonywanie innych czynności niezbędnych do prawidłowego
przebiegu sesji, zleconych przez Przewodniczącego Rady.
§
16
Porządek
sesji obejmuje w szczególności:
przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
sprawozdanie
z działalności Prezydenta,
skreślony
dyskusję
i rozpatrywanie uchwał,
interpelacje,
zapytania i oświadczenia,
odpowiedzi
na interpelacje.
Porządek
sesji uroczystych wynika z przyjętego przedmiotu obrad.
§
17
Przed
otwarciem sesji obecni na sali powstają i wysłuchują hymnu
państwowego.
Otwarcie
sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady
formuły: "Wysoka Rado, otwieram ... sesję Rady Miejskiej
Grudziądza".
Po
otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad sesji.
Zmiany do porządku obrad można zgłaszać po przedstawieniu porządku
obrad do rozpoczęcia rozpatrywania uchwał.
§
18
Z
przebiegu sesji sporządza się protokół.
Protokół
obejmuje: pełne teksty przyjętych uchwał, przedłożonych sprawozdań,
interpelacji i odpowiedzi na nie, zapytań oraz złożonych oświadczeń,
wypowiedzi osób biorących udział w dyskusji.
Protokół
z sesji jest sporządzony w ciągu 30 dni od jej zakończenia.
Radni
oraz Prezydent, a także osoby zabierające głos na sesji mogą nie
później niż do dnia rozpoczęcia następnej sesji, zgłosić
poprawki do sporządzonego protokołu.
O
przyjęciu lub odrzuceniu poprawki decyduje Rada w głosowaniu.
Poprawek nie czyni się przedmiotem dyskusji.
Do
protokołu dołącza się protokoły komisji skrutacyjnych z
przeprowadzonych głosowań.
§
19
Prezydent
składa na sesji sprawozdanie ze swej pracy.
Po
zakończeniu sprawozdań radni mogą zadawać pytania dotyczące spraw w
nich zawartych. Odpowiedzi udziela sprawozdawca bądź osoba przez
niego wskazana. Łączny czas odpowiedzi na zadane pytania nie
powinien być dłuższy niż 30 minut.
Przewodniczący
Rady może uchylić pytanie o ile nie jest ono wprost związane ze
sprawozdaniem, a także gdy dotyczy spraw znajdujących się w innych
punktach porządku sesji.
§
20
Przedmiotem
wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem sesji.
Głosu
udziela się według kolejności zgłoszeń wynikającej z prowadzonych
list mówców.
§
21
Rada
rozpatruje przedłożone jej projekty uchwał.
Projekt
uchwały powinien zawierać w szczególności:
tytuł,
podstawę
prawną,
regulację
prawną,
w
razie potrzeby określenie źródeł finansowania,
określenie
organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
ustalenie
terminu wejścia w życie uchwały.
Do
projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, które powinno
zawierać wyjaśnienie potrzeby przyjęcia uchwały i informacje o
ewentualnych skutkach finansowych. Ponadto projekt uchwały, który
może wywołać skutki finansowe dla budżetu miasta, powinien zawierać
opinię Skarbnika Miasta oraz opinię Prezydenta w przypadku, gdy nie
jest on wnioskodawcą.
Projekt
uchwały składa się na ręce Przewodniczącego Rady najpóźniej
na 14 dni przed terminem sesji. Tryb pracy nad projektem budżetu
określa odrębna uchwała.
Poprawkę
do projektu uchwały można zgłaszać pisemnie na ręce Przewodniczącego
Rady nie później niż na 2 dni przed posiedzeniem, na którym
uchwała ma być dyskutowana.
Autorzy
projektu uchwały mogą zgłaszać do niego poprawki do chwili
zakończenia dyskusji nad projektem.
§
22
Przy
rozpatrywaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady udziela głosu w
następującej kolejności:
-
referentowi bądź referentom sprawy,
-
przedstawicielom komisji opiniujących projekt,
-
Prezydentowi,
-
Radnym zgłoszonym do dyskusji.
W
dyskusji można zabrać głos z własnej inicjatywy tylko dwa razy w tej
samej sprawie, z tym że ponowne zabranie głosu może nastąpić po
wyczerpaniu listy mówców.
Ograniczenie,
o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy referujących projekt i
Prezydenta.
§
23
Decyzje
Przewodniczącego Rady w sprawach porządkowych są ostateczne.
Wypowiedzi
radnych w pierwszym wystąpieniu w danym punkcie porządku sesji nie
powinny trwać dłużej niż 15 minut, natomiast w drugim wystąpieniu
nie dłużej niż 5 minut.
Przewodniczący
Rady może zwrócić uwagę mówcy, że odbiega od
przedmiotu dyskusji. Po dwukrotnym upomnieniu mówcy
Przewodniczący Rady może odebrać mu głos.
§
24
Przewodniczący
Rady udziela głosu poza porządkiem sesji lub listą mówców
jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania błędnie
zrozumiałego bądź nieściśle przytoczonego stwierdzenia mówcy.
Wystąpienie takie nie powinno być dłuższe niż 3 minuty.
Wnioskami
formalnymi są wnioski o:
stwierdzenie
quorum,
zarządzenie
przerwy,
zamknięcie
listy mówców,
zarządzenie
głosowania imiennego,
skreślony
skreślony
głosowanie
bez dyskusji,
odesłanie
projektu uchwały do komisji lub Prezydenta bądź wnioskodawcy,
powtórzenie
głosowania w przypadku wątpliwości co do prawidłowości obliczenia
głosów,
sprawdzenie
listy obecności,
przerwanie
posiedzenia,
ograniczenie
łącznego czasu poszczególnych wypowiedzi, a także czasu
odpowiedzi (§ 19 ust.2),
zamknięcie
dyskusji,
dopuszczenie
do głosu osoby spoza organów gminy,
zamknięcie
listy kandydatów,
ustalenie
porządku głosowania,
powołanie
składu komisji skrutacyjnej bądź jego zmianę.
O
przyjęcie wniosku formalnego Rada rozstrzyga bez dyskusji i bez
głosowania po wysłuchaniu wnioskodawcy.
W
przypadku przewidzianym w ust.3, po zadaniu przez Przewodniczącego
Rady pytania: "Czy Państwo radni są za przyjęciem wniosku
formalnego ...?" i nie zgłoszeniu w ciągu około 10 sekund
wniosku przeciwnego, stanowisko zostaje przez Radę przyjęte.
Postanowień
ustępu 3 nie stosuje się w przypadkach:
złożenia
wniosku o nie przyjęcie wniosku formalnego,
w
przypadkach określonych w ust.2 pkt 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 15, 17.
Wnioski
formalne Rada rozstrzyga niezwłocznie po ich zgłoszeniu przez
wnioskodawcę.
Wniosek
o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć uchwały budżetowej,
sprawozdania finansowego z wykonania budżetu, zmian w Statucie oraz
o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Prezydenta.
§
25
Po
wyczerpaniu porządku sesji Przewodniczący Rady zamyka ją.
Projekty
uchwał, które w wyniku zakończenia Sesji nie były przedmiotem
obrad, wchodzą do porządku obrad następnej Sesji.
Rozdział
IV
Głosowanie
§
26
Po
zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady zarządza głosowanie nad
projektem uchwały. Od tej chwili można zabrać głos tylko dla
zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego i to jedynie przed
wezwaniem Przewodniczącego Rady do głosowania.
Głosowanie
jest jawne i odbywa się:
przez
podniesienie ręki,
przez
wywołanie w porządku alfabetycznym nazwisk radnych i odnotowanie w
protokole, czy radny oddał głos "za" , "przeciw",
czy "wstrzymuje się" (głosowanie imienne).
Wniosek
o zarządzenie głosowania imiennego musi być zgłoszony przez co
najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
Wyniki
głosowania ogłasza Przewodniczący Rady na podstawie protokołu.
Wynik
głosowania jest ostateczny i nie czyni się go przedmiotem dyskusji.
§
27
Głosowanie
tajne odbywa się za pomocą kart do głosowania, nie zawierających
danych osobowych radnego, a radni wyczytywani w porządku
alfabetycznym przez sekretarza obrad, wrzucają karty do urny.
Otwarcia urny i przeliczenia głosów dokonuje komisja
skrutacyjna.
Wyniki
głosowania ogłasza Przewodniczący Rady, na podstawie protokołu
komisji skrutacyjnej.
§
28
W
przypadkach przewidzianych w Regulaminie bądź w innych przepisach, a
także o ile Rada tak postanowi, powołuje się komisję skrutacyjną.
Komisja składa się z trzech osób. Członkami komisji
skrutacyjnej nie mogą być osoby pełniące funkcję Przewodniczącego
Rady oraz Wiceprzewodniczących Rady. Członkiem komisji nie może być
też osoba, której dotyczy przedmiot głosowania.
Kandydatów
na członków komisji skrutacyjnej zgłaszają radni w ilości
niezbędnej do jej działania. Wnioski przyjmuje Przewodniczący Rady.
Głosowanie
odbywa się nad pełnym składem komisji. W przypadku nie wyłonienia
komisji za pierwszym razem, głosowanie się ponawia. Jeżeli druga
tura nie da rezultatu głosowanie prowadzi się nad poszczególnymi
kandydatami.
Rozdział
V
Interpelacje,
zapytania i oświadczenia
§
29
Interpelacje
składa się w sprawach o istotnym znaczeniu dla miasta Grudziądza.
Interpelacja jest kierowana do Prezydenta.
Interpelację
składa radny na piśmie w czasie sesji lub pomiędzy sesjami na ręce
Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący
Rady niezwłocznie przesyła interpelację Prezydentowi.
W
toku sesji radny może zgłosić interpelację ustnie. Czas wystąpienia
nie powinien być dłuższy niż 5 minut.
§
30
Odpowiedzi
na interpelację udziela się w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.
Pismo
zawierające odpowiedź na interpelację składa się Przewodniczącemu
Rady, który przesyła je radnemu.
Pismo
zawierające odpowiedź dołącza się do protokołu sesji.
W
razie nie otrzymania odpowiedzi w terminie lub w razie uznania jej
za niezadowalającą, radny może zwrócić się o udzielenie mu
odpowiedzi na sesji. Odpowiedź ustna na interpelację nie powinna
trwać dłużej niż 10 minut.
W
sprawach interpelacji oraz udzielonej na nią odpowiedzi może być
przeprowadzona dyskusja.
Ostateczną
decyzję o przyjęciu odpowiedzi lub wezwaniu Prezydenta do jej
uzupełnienia podejmuje Rada.
§
31
Zapytanie
dotyczy kwestii incydentalnych i wnosi się je na sesji.
Zapytanie
nie powinno trwać dłużej niż 3 minuty.
Odpowiedzi
na zapytania udziela Prezydent lub wskazana przez niego osoba ustnie
na sesji bądź w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych
analiz, pisemnie w terminie 7 dni.
Odpowiedź
na zapytanie udzielona na sesji nie powinna przekroczyć 7 minut.
§
32
Przewodniczący
Rady może udzielić radnemu głosu poza porządkiem obrad w celu
złożenia oświadczenia. Oświadczenie składa się w celu wyrażenia
stanowiska poszczególnych radnych lub klubów radnych.
Oświadczenie
dotyczy problemów istotnych dla miasta Grudziądza, lecz nie
jest ono kierowane do Prezydenta i nie zawiera żądania zajęcia
stanowiska.
Oświadczenie
nie powinno trwać dłużej niż 6 minut.
Oświadczenia
nie czyni się przedmiotem dyskusji.
Oświadczenie
radnego może być wygłaszane na zakończenie obrad tuż po
interpelacjach.
Oświadczenie
w imieniu klubów radnych może być złożone w każdym czasie
przez Przewodniczącego klubu lub radnego przez niego upoważnionego.
Rozdział
VI
Komisje
§
33
Radni
uczestniczą w pracach komisji stałych i doraźnych.
Liczba
równocześnie działających komisji doraźnych nie powinna
przekraczać pięciu.
§
34
Komisje
Rady działają na posiedzeniach.
§
35
Do
zadań Przewodniczącego komisji należy w szczególności:
opracowywanie
projektów planów pracy komisji,
ustalenie
terminów i porządku posiedzeń,
czuwanie
nad przygotowaniem posiedzeń,
zapewnianie
członkom komisji w odpowiednim czasie należycie przygotowanych
materiałów,
skreślony
Przewodniczący
komisji informuje Przewodniczącego Rady o pracach komisji.
§
36
Posiedzenia
komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję,
przewodniczącego komisji i Przewodniczącego Rady. Dla ważności
rozstrzygnięć podejmowanych na posiedzeniu komisji powinna być
obecna co najmniej połowa ustalonego jej składu.
Na
żądanie Przewodniczącego Rady, bądź na pisemny wniosek 1/3 ogólnej
liczby członków komisji przewodniczący komisji jest
zobowiązany do zwołania jej posiedzenia w terminie 7 dni.
Posiedzenia
komisji nie mogą odbywać się w czasie posiedzenia Rady, chyba że
Przewodniczący Rady wyrazi na to zgodę.
O
terminie, porządku i miejscu posiedzenia komisji zawiadamia się
członków komisji, Przewodniczącego Rady, Prezydenta,
właściwych kierowników wydziałów i jednostek
równorzędnych Urzędu Miejskiego. Na posiedzenia komisji
zaprasza się też przedstawicieli właściwych organów
państwowych.
skreślony
§
37
Komisje
mogą, o ile będzie tego wymagał charakter sprawy odbyć wspólne
posiedzenia.
Wniosek
o przeprowadzenie posiedzenia wspólnego mogą złożyć:
Przewodniczący
Rady,
skreślony
Prezydent,
komisje.
W
przypadku określonym w ust. 2 Przewodniczący Rady, wyznacza jednego
spośród przewodniczących zainteresowanych komisji na
prowadzącego wspólne obrady. Jeżeli wniosek złożyła jedna z
komisji Przewodniczący Rady wyznacza wspólne posiedzenia
komisji w terminie nie dłuższym niż 14 dni od jego otrzymania.
Przepisy
§ 36 stosuje się odpowiednio.
§
38
Posiedzenia
komisji są jawne.
Posiedzenia
komisji są niejawne, o ile przepis tak stanowi.
W
posiedzeniu niejawnym biorą udział członkowie komisji oraz
Prezydenta i inne osoby, których dotyczy przedmiot
posiedzenia.
§
39
Komisje
przedkładają Radzie sprawozdania ze swojej działalności za rok
poprzedni.
Sprawozdania
sporządza się też na zakończenie kadencji Rady.
§
40
W
sprawach dotyczących zasad głosowania i przebiegu posiedzenia komisji
stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału III i IV.
Rozdział
VII
Postanowienie
końcowe
§
41
skreślony
skreślony
Przewodniczący
Rady przechowuje oświadczenia o stanie majątkowym radnych w sposób
uniemożliwiający zapoznanie się z ich treścią przez osoby
nieuprawnione.
§
42
Przewodniczący
Rady przyjmuje skargi na działalność Prezydenta oraz kierowników
miejskich jednostek organizacyjnych w sprawach nie dotyczących zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej i przedkłada je Radzie
celem rozpatrzenia, z wyjątkiem spraw, o których mowa w
ust.2.
W
przypadku, gdy skarga dotyczy sprawy indywidualnej w rozumieniu art.
233-235 kodeksu postępowania administracyjnego Przewodniczący Rady
przekazuje ją bez zbędnej zwłoki właściwemu organowi, a jeżeli nie
jest nim Prezydent, zawiadamia go o jej treści i sposobie
postępowania.
Jeżeli
skarga dotyczy innej sprawy niż wymienione w ust.2, Przewodniczący
Rady przesyła skargę zainteresowanym komisjom Rady, które w
terminie nie przekraczającym 14 dni powinny zająć stanowisko co do
sposobu załatwienia sprawy.
Skargi
na działalność Przewodniczącego Rady przyjmuje i rozpatruje w
terminie 30 dni Rada.
Posiedzenie
Rady, na którym jest rozpatrywana skarga na Przewodniczącego
Rady, prowadzi jeden z Wiceprzewodniczących. Głosowanie w sprawie
przyjęcia bądź odrzucenia skargi jest tajne.
W
sprawach dotyczących skargi na Przewodniczącego Rady jest
obowiązkowa opinia Komisji Rewizyjnej.
§
43
Wnioski
skierowane do radnych, Przewodniczących komisji podlegają
rozpatrzeniu w terminie 14 dni, a do Przewodniczącego Rady w
terminie 21 dni nie później jednak niż w ciągu miesiąca od
daty wpływu.
Inne
pisma w sprawach indywidualnych nie będące skargami i wnioskami
podlegają rozpatrzeniu w terminach określonych w ust.1.
§
44
W
sprawach skarg i wniosków stosuje się przepisy Działu VIII
Rozdziału 1,2,3 i 5 kodeksu postępowania administracyjnego z
uwzględnieniem postanowień § 42 i § 43 niniejszego
regulaminu.
§
45
Radni
biorą udział w szkoleniach organizowanych co najmniej raz w roku
według harmonogramu przyjętego uchwałą Rady na podstawie wniosków
komisji po uchwaleniu budżetu.
Pierwsze
szkolenie dotyczące praw i obowiązków radnych oraz procedury
działania Rady odbywa się w ciągu 3 miesięcy od pierwszego
posiedzenia Rady każdej kadencji.
Prezydent
wyznacza osobę odpowiedzialną za organizację szkoleń radnych.
Szkolenia
radnych podlegają ocenie, wykorzystywanej przy organizacji kolejnych
szkoleń.
Załącznik
Nr 3
do
Uchwały Nr XXXV/81/96
Rady
Miejskiej Grudziądza
z
dnia 28 października 1996 r.
Regulamin
Komisji
Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza
Rozdział
I
Postanowienia
ogólne
§
1
Regulamin
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza, zwany dalej
"Regulaminem", określa zasady i tryb postępowania
kontrolnego Komisji Rewizyjnej, zwanej dalej "Komisją".
§
2
Celem
działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych
do oceny działalności Prezydenta, jednostek pomocniczych i miejskich
jednostek organizacyjnych.
Na
polecenie Rady Komisja bada i ocenia materiały z przeprowadzonych
kontroli dotyczących miasta Grudziądza.
Rozdział
II
Wyłączenie
członka Komisji
§
3
Członek
Komisji podlega wyłączeniu z postępowania kontrolnego w sprawach, o
których mowa w § 18 Statutu, jeżeli:
jest
stroną postępowania,
pozostaje
z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może
mieć wpływ na jego prawa i obowiązki,
dotyczy
jego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, a
także osób pozostających w faktycznym pożyciu,
dotyczy
osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, kurateli lub opieki
oraz pozostających pod jego faktyczną opieką (wychowanków),
był
świadkiem, biegłym albo był lub jest przedstawicielem lub
pełnomocnikiem strony, albo w której świadkiem lub
pełnomocnikiem strony były lub są osoby wymienione w pkt. 2-4,
brał
udział przy podejmowaniu decyzji bądź brał udział w negocjacjach i
zawieraniu umów,
sprawa
dotyczy osób pozostających w stosunku nadrzędności służbowej
wobec niego.
Przyczyny
wyłączenia członka Komisji trwają także po ustaniu stosunków
określonych w ust. 1 pkt. 3 i 4.
O
wyłączeniu członka Komisji decyduje Przewodniczący Komisji na
wniosek członka Komisji lub z urzędu.
Decyzję
o wyłączeniu członka Komisji od postępowania podejmuje
Przewodniczący Komisji w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku
o wyłączenie lub od powzięcia w sprawie wiadomości.
Decyzję
o wyłączeniu doręcza się w terminie 7 dni od jej podjęcia
zainteresowanemu członkowi Komisji oraz Przewodniczącemu Rady.
Przewodniczący Rady może uchylić decyzję o wyłączeniu w terminie 7
dni od jej otrzymania.
O
wyłączeniu Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji decyduje
Przewodniczący Rady, w tym przypadku decyzje są ostateczne, z tym że
w przypadku wyjścia na jaw nowych okoliczności, nieznanych w chwili
podjęcia decyzji o wyłączeniu, decyzja może zostać uchylona.
Ust.
1 pkt 6 nie dotyczy uchwał Rady i jej komisji.
§
4
W
przypadku wyłączenia członka Komisji Przewodniczący Komisji wyznaczy
nowego członka.
W
przypadku wyłączenia Przewodniczącego Komisji lub
Wiceprzewodniczących innych członków Komisji wyznaczy
Przewodniczący Rady.
Wyłączony
członek Komisji powinien się powstrzymać od podejmowania
jakichkolwiek czynności w sprawie.
§
5
Jeżeli
w przypadku wyłączenia członków Komisji, o których mowa
w § 3, nie można wyznaczyć innych członków Komisji,
postępowanie ulega przerwaniu do czasu uzupełnienia jej składu.
Rozdział
III
Postępowanie
kontrolne
§
6
W
trakcie postępowania kontrolnego Komisja posługuje się kryteriami:
legalności, gospodarności i rzetelności działań, a w przypadku zadań
własnych także celowości.
§
7
Do
zakresu działania Komisji należą zadania określone w § 18
Statutu,
a
ponadto:
kontrolowanie
wykonania uchwał Rady,
kontrolowanie
wybranych dziedzin działalności Prezydenta.
§
8
Wszczęcie
postępowania kontrolnego przez organ kontroli zewnętrznej w danej
sprawie, uniemożliwia prowadzenie postępowania w tym zakresie przez
Komisję.
§
9
Kontrole
prowadzone przez Komisję mają charakter:
kompleksowy
- dotyczą pełnego zakresu działania danej jednostki (wydziału lub
jednostki równorzędnej Urzędu Miejskiego),
problemowy
- dotyczą wybranych zagadnień kontrolowanego podmiotu,
sprawdzający
- dotyczą ustalenia czy zalecenia z przeprowadzonych kontroli
zostały uwzględnione w postępowania podmiotu.
§
10
Komisja
może podjąć postępowanie kontrolne poza planem kontroli, w przypadku
podjęcia przez Radę stosownych uchwał oraz w przypadku kontroli
sprawdzającej.
§
11
Kontrola
kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrola
problemowa i sprawdzająca 10 dni roboczych.
§
12
Postępowanie
kontrolne przeprowadza się na podstawie dowodów.
Dowodem
może być wszystko co nie jest sprzeczne z prawem.
§
13
Wyznaczeni
przez Przewodniczącego Rady do przeprowadzenia kontroli członkowie
Komisji, działają w granicach udzielonego im upoważnienia. Jeden z
członków zespołu (kontrolerów) jest wyznaczony na
osobę nim kierującą.
Przed
przystąpieniem do kontroli kontrolerzy są zobowiązani okazać swoje
upoważnienie.
Kontrolerzy
są obowiązani do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, a
także do zachowania w tajemnicy danych, których ujawnienie
naraziłoby na szkodę interes majątkowy podmiotu kontrolowanego bądź
naruszałoby dobra osobiste osób kontrolowanych.
W
razie uzyskania w toku postępowania kontrolnego informacji o czynie
stanowiącym przestępstwo karne lub karno-skarbowe, kontrolerzy są
zobowiązani powiadomić o tym kierownika podmiotu kontrolowanego,
Prezydenta oraz Przewodniczącego Rady.
§
14
Kierownik
podmiotu kontrolowanego powinien w miarę możliwości podjąć działania
umożliwiające sprawne przeprowadzenie kontroli, w tym w
szczególności udostępnić niezbędne dokumenty, a także
umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń.
Do
nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli kierownik podmiotu
kontrolowanego składa pisemne wyjaśnienia.
Przez
kierownika podmiotu kontrolowanego należy rozumieć: kierowników
wydziałów i jednostek równorzędnych Urzędu Miejskiego,
kierowników miejskich jednostek organizacyjnych i
przewodniczących rad osiedli.
§
15
Czynności
kontrolne są wykonywane w dniach i godzinach pracy podmiotu
kontrolowanego.
Wszelkie
nieprawidłowości utrudniające pracę zespołu kontrolującego powinny
być zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
Przewodniczący
Rady zgłasza nieprawidłowości Prezydentowi celem ich usunięcia.
§
16
W
przypadku konieczności przeprowadzenia w toku postępowania
kontrolnego dowodu z biegłych, oględzin i świadków,
kontrolerzy zawiadamiają o tym kierownika podmiotu kontrolowanego na
7 dni przed terminem jego przeprowadzenia, a w przypadku, gdy zwłoka
w postępowaniu groziłaby utratą dowodu lub powodowała nadmierne
koszty postępowania kontrolnego - na 3 dni przed wyznaczonym
terminem. Zawiadomienie powinno zawierać co najmniej określenie
miejsca i czasu przeprowadzenia dowodu oraz okoliczności jakich ma
dotyczyć.
§
17
Z
przeprowadzonego postępowania kontrolnego sporządza się protokół
pokontrolny, który powinien zawierać w szczególności:
nazwę
i adres kontrolowanego podmiotu,
imiona
i nazwiska kontrolerów,
datę
rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
określenie
rodzaju kontroli, jej zakresu i okresu za jaki była prowadzona,
imiona
i nazwiska osób udzielających wyjaśnień,
opis
przebiegu czynności kontrolnych, w tym o których mowa w §
16,
wnioski
i uwagi wynikające z kontroli,
datę
i miejsce sporządzenia protokołu,
podpisy
kontrolerów i kierownika jednostki kontrolowanej, a w razie
braku podpisu adnotację o przyczynie ich nie złożenia.
§
18
Kierownik
podmiotu kontrolowanego może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji
wyjaśnienie w terminie 7 dni od podpisania protokołu pokontrolnego.
Protokół
pokontrolny otrzymują kierownik podmiotu kontrolowanego,
Przewodniczący Rady, Prezydent, Przewodniczący Komisji.
§
19
O
przyjęciu bądź odrzuceniu protokołu pokontrolnego decyduje Komisja
na posiedzeniu zwołanym niezwłocznie po przekazaniu go
Przewodniczącemu Komisji.
W
przypadku odrzucenia protokołu nie wydaje się wniosków
pokontrolnych i nie czyni się protokołu przedmiotem dalszych
dyskusji.
Uchwała
o przyjęciu protokołu pokontrolnego powinna zawierać: wnioski,
sposób i czas ich realizacji, wskazywać organy odpowiedzialne
za ich realizację.
W
posiedzeniach Komisji, na których są omawiane protokoły
pokontrolne, oprócz jej członków biorą udział:
Przewodniczący Rady, Prezydent oraz kierownicy podmiotów
kontrolowanych. Przewodniczący Komisji może zaprosić do wzięcia
udziału w posiedzeniu inne osoby, których udział w nim nie
będzie niezbędny.
Rozdział
IV
Opinie
i wnioski
§
20
Opinię
w sprawie wykonania budżetu podejmuje Komisja najpóźniej na
21 dni przed terminem sesji, na której ma być przyjęta
uchwała w tej sprawie.
Materiały
dotyczące wykonania budżetu Komisja otrzymuje najpóźniej na
35 dni przed sesją, na której ma być przyjęte sprawozdanie z
wykonania budżetu.
Przed
wydaniem opinii Komisja wysłucha Prezydenta, a także Skarbnika
Miasta.
Przed
wydaniem opinii Komisja może zażądać informacji o stanowisku innych
komisji Rady.
Opinię
Komisji przedstawia na sesji Rady Przewodniczący Komisji.
§
21
Wniosek
w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Prezydentowi
przyjmuje Komisja w terminie 21 dni przed planowanym terminem sesji.
§ 20 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Materiały dotyczące
udzielenia absolutorium Prezydentowi Komisja otrzymuje najpóźniej
na 35 dni przed sesją, na której ma być przyjęta uchwała w
tej sprawie.
Materiały
dotyczące wykonania budżetu Komisja otrzymuje w terminie określonym
w ustawie o finansach publicznych, w miarę możliwości nie później
niż na 35 dni przed sesją, której przedmiotem jest
rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu.
§
22
skreślony
Rozdział
V
Postanowienia
końcowe
§
23
Przewodniczący
Komisji wyznacza Wiceprzewodniczącego, który w czasie jego
nieobecności kieruje pracami Komisji. Do Wiceprzewodniczącego
kierującego pracami Komisji mają odpowiednie zastosowane przepisy
dotyczące Przewodniczącego Komisji.
W
przypadku, gdy Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Komisji nie mogą
pełnić swych obowiązków Przewodniczący Rady wyznacza spośród
jej członków osobę kierującą pracami do czasu uzupełnienia
jej składu oraz określa zakres jej obowiązków.
§
24
W
sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie
postanowienia Statutu oraz Regulamin Rady.
|