IX. REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU MIASTA GRUDZIĄDZA.
1. Umacnianie i kreowanie rynków lokalnych, ich
oddziaływania i kooperacja z zewnętrznym otoczeniem ekonomicznym o istotnym znaczeniu
dla rozwoju miasta.
1.4. Rynek pracy.
Lokalny rynek pracy w rozumieniu systemowym powinien charakteryzować
się wysoką elastycznością i mobilnością przestrzenną i zawodową mieszkańców oraz
otwartością.
Optymalny stan rynku pracy wynikający z uwarunkowań opisanych w
dokumencie “Diagnoza Rynku Pracy. Grudziądz 2000” może zostać osiągnięty i
ukształtowany, jedynie wtedy, gdy istnieje silne wsparcie instytucjonalne. Elementem
budowania elastyczności lokalnego rynku pracy musi być system doradztwa zawodowego,
przeszkoleń oraz centrów kształcenia zawodowego czy nowych form aktywizacji rynku
pracy, jak Klub Pracy, Giełda Ofert czy Lokalne Centrum Zasobów. Efektywny lokalny rynek
pracy to system zintegrowany wewnętrznie, co oznacza, że działania poszczególnych
podmiotów na tym rynku powinny być spójne co do celu i metody. Lokalny rynek pracy musi
być otwarty czyli związany z innymi lokalnymi i regionalnym rynkiem pracy, w tym także
w wymiarze międzynarodowym. Lokalny rynek pracy, spełniający dobrze swoją rolę, a
więc wzmacniający rozwój gospodarczy, nie stanowiący przeszkody dla rozwoju nowych
sektorów gospodarki lokalnej - musi być silnie powiązany z zewnętrznym rynkiem
kapitałowym, informacji czy wiedzy.
Dążenie do optymalizacji lokalnego rynku pracy wymaga od władz
miasta przede wszystkim działań organizacyjnych i koordynujących system instytucjonalny
wspierający rynek zatrudnienia. System ten powinien łączyć finansowanie i wysiłki
sektora publicznego i prywatnego, przy czym rolę koordynująca powinny spełniać władze
miasta.
Celem budowy systemowego rynku pracy jest aktywizacja wszystkich
zasobów i potencjału w celu zahamowania tendencji negatywnych w tym ograniczenia
strukturalnego bezrobocia.
Działania podzielone zostały i odniesione do poszczególnych sfer
związanych z bezrobociem i rzutujących na jakość rynku pracy Grudziądza przy
projektowanym udziale partnerów samorządu lokalnego w procesie łagodzenia skutków
wysokiego bezrobocia.
W tym zakresie władze lokalne podejmować muszą zintegrowane
działania dla aktywizacji lokalnego rynku pracy przy zachowaniu:
- powiązania sytuacji bezrobotnych z wielkością rynku pracy, zamożnością
społeczności oraz poziomem aktywności gospodarczej w regionie;
- stałej oceny jakości rynku pracy mierzonej głównie dostępem do wykształcenia,
obecnością i jakością instytucji edukacji;
- wspierania aktywności społecznej;
- racjonalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i infrastruktury
otoczenia biznesu.
W celu osiągnięcia pozytywnych zmian na lokalnym rynku pracy,
sprzyjających łagodzeniu skutków bezrobocia, powinny zostać podjęte następujące
działania:
- wprowadzenie systemu zmniejszającego obciążenia podatkowe nakładane przez gminę np.
całkowite zwolnienie dla nowych podmiotów gospodarczych w zależności od liczby
zatrudnionych (np. 50 osób);
- działania przekwalifikowania osób długoterminowo bezrobotnych i pomoc z zakresu
socjalno-bytowego, psychologicznego, doradztwa indywidualnego; celem tych działań jest
złagodzenie barier przejścia ze strefy długotrwałego bezrobocia do aktywności
zawodowej;
- wzmocnienie aktywnych programów typu pomoc w zatrudnieniu absolwentów, staże,
szkolenia, porady, konsultacje – wzmocni to powiązania na lokalnym rynku pracy;
- ukierunkowanie aktywności PUP i miasta na obszar specyficznych grup bezrobotnych:
programy dla kobiet, mężczyzn powyżej 40, absolwentów, młodzieży;
- wzmocnienie mobilności osób z obszarów wiejskich oraz młodzieży poprzez dostęp do
szkoleń oferowanych przez Urząd Miejski;
- przyjęcie jako głównego obszaru aktywności gospodarczej rozwoju różnych form
budownictwa z uwagi na angażowanie dużego potencjału i zasobów;
- w zakresie wsparcia małej i średniej przedsiębiorczości uruchomić dalsze szkolenia
w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości z jednoczesną reorientacją projektów na efekt
liczebności uczestników procesu wsparcia i od tego uzasadnić wysokość dotacji dla
Stowarzyszenia i innych organizacji doradczych i konsultingowych;
- zwiększenie form zatrudnienia dla kobiet u lokalnych pracodawców w niepełnym wymiarze
godzin w celu wzrostu zatrudnienia;
- dostosowanie szkolnictwa zawodowego do popytu na pracę (lista zawodów deficytowych i
nadwyżkowych w celu dopasowania profilu kształcenia i praktyk zawodu);
- zwiększenie dostępności do wykształcenia, szczególnie w takich umiejętnościach
jak menedżerskie, techniczne, technologie informacyjne(internet, teleinformacja);
- rozwój form kształcenia ustawicznego;
- zwiększenie dostępu do szkolnictwa wyższego – działania na rzecz powiększenia
zasobów lokalowych i sprzętowych szkół wyższych;
- funkcjonowanie Klubu Pracy i Giełdy Ofert jako podstawowej formy aktywizacji
bezrobotnych i pracodawców;
- uruchomić gminny system poręczeń kredytowych dla małych firm i gwarancji lokalnego
funduszu inwestycyjnego;
- uruchomić program stypendialny i pożyczkowy dla absolwentów złożony z udziału firm
lokalnych w zamian za zwolnienia podatkowe;
- wprowadzić cykliczne konsultacje gospodarcze w sprawie reguł prowadzenia
działalności gospodarczej, funkcjonowania małych firm, porad prawnych, finansowych,
księgowych;
- opracować lokalny program przeciwdziałania ubóstwu i trudnościom socjalnym
zakładający udział w jego realizacji lokalnych podmiotów;
- programy specjalne Fundusz Pracy, PFRON – zwiększyć możliwość uzyskania środków
celowych;
- wprowadzenie systemu informacji zawodowej dla bezrobotnych;
- poprawa zdolności adaptacyjnych małych firm poprzez tworzenie partnerskiego podejścia
oraz obniżenie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej;
- wspieranie przedsiębiorczości indywidualnej poprzez rozwój usług, rzemiosła,
produkcji.
Podstawowymi priorytetami działań są:
- dostosowanie pracowników, przedsiębiorców i samorządu lokalnego do potrzeb nowej
gospodarki;
- poprawa atrakcyjności zatrudnienia bezrobotnych dla przedsiębiorców;
- wspomaganie przedsiębiorczości;
- wyrównanie szans na rynku pracy dla każdej osoby poprze modyfikację systemów
edukacji i praktyki zawodowej;
- wprowadzenie innowacyjnych form (centra poradnictwa zawodowego, centra pracy i
informacji, centra szkoleń zawodowych);
- zmiana systemu szkoleń zawodowych i edukacji zawodowej;
- rotacja na rynku pracy pomiędzy opuszczającymi rynek pracy a wkraczającymi na rynek
pracy;
- rozwiązanie edukacji z rynkiem pracy.
Opisywane powyżej akcje i działania można określić mianem
aktywizacji potencjalnej, wynikającej z panujących warunków na terenie miasta.
Przedstawione propozycje dotyczą różnych podmiotów, organizacji i instytucji i tylko w
zintegrowanym programie operacyjnym mają szansę na skuteczne oddziaływania na lokalny
rynek zatrudnienia w perspektywie wdrażania.
|