IX. REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU MIASTA GRUDZI�DZA.
1. Umacnianie i kreowanie rynk�w lokalnych, ich
oddzia�ywania i kooperacja z zewn�trznym otoczeniem ekonomicznym o istotnym znaczeniu
dla rozwoju miasta.
1.4. Rynek pracy.
Lokalny rynek pracy w rozumieniu systemowym powinien charakteryzowa�
si� wysok� elastyczno�ci� i mobilno�ci� przestrzenn� i zawodow� mieszka�c�w oraz
otwarto�ci�.
Optymalny stan rynku pracy wynikaj�cy z uwarunkowa� opisanych w
dokumencie �Diagnoza Rynku Pracy. Grudzi�dz 2000� mo�e zosta� osi�gni�ty i
ukszta�towany, jedynie wtedy, gdy istnieje silne wsparcie instytucjonalne. Elementem
budowania elastyczno�ci lokalnego rynku pracy musi by� system doradztwa zawodowego,
przeszkole� oraz centr�w kszta�cenia zawodowego czy nowych form aktywizacji rynku
pracy, jak Klub Pracy, Gie�da Ofert czy Lokalne Centrum Zasob�w. Efektywny lokalny rynek
pracy to system zintegrowany wewn�trznie, co oznacza, �e dzia�ania poszczeg�lnych
podmiot�w na tym rynku powinny by� sp�jne co do celu i metody. Lokalny rynek pracy musi
by� otwarty czyli zwi�zany z innymi lokalnymi i regionalnym rynkiem pracy, w tym tak�e
w wymiarze mi�dzynarodowym. Lokalny rynek pracy, spe�niaj�cy dobrze swoj� rol�, a
wi�c wzmacniaj�cy rozw�j gospodarczy, nie stanowi�cy przeszkody dla rozwoju nowych
sektor�w gospodarki lokalnej - musi by� silnie powi�zany z zewn�trznym rynkiem
kapita�owym, informacji czy wiedzy.
D��enie do optymalizacji lokalnego rynku pracy wymaga od w�adz
miasta przede wszystkim dzia�a� organizacyjnych i koordynuj�cych system instytucjonalny
wspieraj�cy rynek zatrudnienia. System ten powinien ��czy� finansowanie i wysi�ki
sektora publicznego i prywatnego, przy czym rol� koordynuj�ca powinny spe�nia� w�adze
miasta.
Celem budowy systemowego rynku pracy jest aktywizacja wszystkich
zasob�w i potencja�u w celu zahamowania tendencji negatywnych w tym ograniczenia
strukturalnego bezrobocia.
Dzia�ania podzielone zosta�y i odniesione do poszczeg�lnych sfer
zwi�zanych z bezrobociem i rzutuj�cych na jako�� rynku pracy Grudzi�dza przy
projektowanym udziale partner�w samorz�du lokalnego w procesie �agodzenia skutk�w
wysokiego bezrobocia.
W tym zakresie w�adze lokalne podejmowa� musz� zintegrowane
dzia�ania dla aktywizacji lokalnego rynku pracy przy zachowaniu:
- powi�zania sytuacji bezrobotnych z wielko�ci� rynku pracy, zamo�no�ci�
spo�eczno�ci oraz poziomem aktywno�ci gospodarczej w regionie;
- sta�ej oceny jako�ci rynku pracy mierzonej g��wnie dost�pem do wykszta�cenia,
obecno�ci� i jako�ci� instytucji edukacji;
- wspierania aktywno�ci spo�ecznej;
- racjonalizacji koszt�w prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej i infrastruktury
otoczenia biznesu.
W celu osi�gni�cia pozytywnych zmian na lokalnym rynku pracy,
sprzyjaj�cych �agodzeniu skutk�w bezrobocia, powinny zosta� podj�te nast�puj�ce
dzia�ania:
- wprowadzenie systemu zmniejszaj�cego obci��enia podatkowe nak�adane przez gmin� np.
ca�kowite zwolnienie dla nowych podmiot�w gospodarczych w zale�no�ci od liczby
zatrudnionych (np. 50 os�b);
- dzia�ania przekwalifikowania os�b d�ugoterminowo bezrobotnych i pomoc z zakresu
socjalno-bytowego, psychologicznego, doradztwa indywidualnego; celem tych dzia�a� jest
z�agodzenie barier przej�cia ze strefy d�ugotrwa�ego bezrobocia do aktywno�ci
zawodowej;
- wzmocnienie aktywnych program�w typu pomoc w zatrudnieniu absolwent�w, sta�e,
szkolenia, porady, konsultacje � wzmocni to powi�zania na lokalnym rynku pracy;
- ukierunkowanie aktywno�ci PUP i miasta na obszar specyficznych grup bezrobotnych:
programy dla kobiet, m�czyzn powy�ej 40, absolwent�w, m�odzie�y;
- wzmocnienie mobilno�ci os�b z obszar�w wiejskich oraz m�odzie�y poprzez dost�p do
szkole� oferowanych przez Urz�d Miejski;
- przyj�cie jako g��wnego obszaru aktywno�ci gospodarczej rozwoju r�nych form
budownictwa z uwagi na anga�owanie du�ego potencja�u i zasob�w;
- w zakresie wsparcia ma�ej i �redniej przedsi�biorczo�ci uruchomi� dalsze szkolenia
w ramach Inkubatora Przedsi�biorczo�ci z jednoczesn� reorientacj� projekt�w na efekt
liczebno�ci uczestnik�w procesu wsparcia i od tego uzasadni� wysoko�� dotacji dla
Stowarzyszenia i innych organizacji doradczych i konsultingowych;
- zwi�kszenie form zatrudnienia dla kobiet u lokalnych pracodawc�w w niepe�nym wymiarze
godzin w celu wzrostu zatrudnienia;
- dostosowanie szkolnictwa zawodowego do popytu na prac� (lista zawod�w deficytowych i
nadwy�kowych w celu dopasowania profilu kszta�cenia i praktyk zawodu);
- zwi�kszenie dost�pno�ci do wykszta�cenia, szczeg�lnie w takich umiej�tno�ciach
jak mened�erskie, techniczne, technologie informacyjne(internet, teleinformacja);
- rozw�j form kszta�cenia ustawicznego;
- zwi�kszenie dost�pu do szkolnictwa wy�szego � dzia�ania na rzecz powi�kszenia
zasob�w lokalowych i sprz�towych szk� wy�szych;
- funkcjonowanie Klubu Pracy i Gie�dy Ofert jako podstawowej formy aktywizacji
bezrobotnych i pracodawc�w;
- uruchomi� gminny system por�cze� kredytowych dla ma�ych firm i gwarancji lokalnego
funduszu inwestycyjnego;
- uruchomi� program stypendialny i po�yczkowy dla absolwent�w z�o�ony z udzia�u firm
lokalnych w zamian za zwolnienia podatkowe;
- wprowadzi� cykliczne konsultacje gospodarcze w sprawie regu� prowadzenia
dzia�alno�ci gospodarczej, funkcjonowania ma�ych firm, porad prawnych, finansowych,
ksi�gowych;
- opracowa� lokalny program przeciwdzia�ania ub�stwu i trudno�ciom socjalnym
zak�adaj�cy udzia� w jego realizacji lokalnych podmiot�w;
- programy specjalne Fundusz Pracy, PFRON � zwi�kszy� mo�liwo�� uzyskania �rodk�w
celowych;
- wprowadzenie systemu informacji zawodowej dla bezrobotnych;
- poprawa zdolno�ci adaptacyjnych ma�ych firm poprzez tworzenie partnerskiego podej�cia
oraz obni�enie ryzyka prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej;
- wspieranie przedsi�biorczo�ci indywidualnej poprzez rozw�j us�ug, rzemios�a,
produkcji.
Podstawowymi priorytetami dzia�a� s�:
- dostosowanie pracownik�w, przedsi�biorc�w i samorz�du lokalnego do potrzeb nowej
gospodarki;
- poprawa atrakcyjno�ci zatrudnienia bezrobotnych dla przedsi�biorc�w;
- wspomaganie przedsi�biorczo�ci;
- wyr�wnanie szans na rynku pracy dla ka�dej osoby poprze modyfikacj� system�w
edukacji i praktyki zawodowej;
- wprowadzenie innowacyjnych form (centra poradnictwa zawodowego, centra pracy i
informacji, centra szkole� zawodowych);
- zmiana systemu szkole� zawodowych i edukacji zawodowej;
- rotacja na rynku pracy pomi�dzy opuszczaj�cymi rynek pracy a wkraczaj�cymi na rynek
pracy;
- rozwi�zanie edukacji z rynkiem pracy.
Opisywane powy�ej akcje i dzia�ania mo�na okre�li� mianem
aktywizacji potencjalnej, wynikaj�cej z panuj�cych warunk�w na terenie miasta.
Przedstawione propozycje dotycz� r�nych podmiot�w, organizacji i instytucji i tylko w
zintegrowanym programie operacyjnym maj� szans� na skuteczne oddzia�ywania na lokalny
rynek zatrudnienia w perspektywie wdra�ania.
|