Biuletyn Informacji Publicznej
Strona G��wna    Dost�p do Informacji    Redakcja    Rejestr Zmian    Statystyki    Kontakt    Pomoc   
Sobota, 05.04.2025
M E N U   B I U L E T Y N U
Informacje
 
Podstawowe dane
 
W�adze Miasta
 
Rada Miejska Grudzi�dza
 
Przewodnicz�cy
 
Wiceprzewodnicz�cy
 
Radni
 
Kodeks etyki radnego
 
Komisje Rady
 
Partie i ugrupowania
 
Prezydent Grudzi�dza
 
Wiceprezydenci Grudzi�dza
 
Sekretarz Miasta
 
Skarbnik Miasta
 
Dzia�alno�� Rady Miejskiej
 
Regulamin pracy Rady
 
Sesje i projekty uchwa�
 
Sprawozdania z prac Rady
 
Posiedzenia Komisji
 
Prawo lokalne
 
Statut
 
Strategia Rozwoju
 
Uchwa�y RMG
 
Zarz�dzenia Prezydenta
 
Programy i zamierzenia dzia�a� w�adz miasta
 
Gospodarka finansowa
 
Bud�et
 
Informacje o wykonaniu bud�etu
 
Sprawozdania z wykonania bud�etu
 
Urz�d Miejski
 
Regulamin Organizacyjny
 
Schemat organizacyjny
 
Kodeks etyki urz�dnika
 
Wydzia�y i biura
 
Pracownicy
 
Nab�r na stanowiska urz�dnicze
 
Za�atwianie spraw w Urz�dzie
 
Formularze do pobrania
 
Przewodnik przedsi�biorcy
 
Przewodnik dla niepe�nosprawnych
 
Rejestry, ewidencje, archiwa
 
Og�oszenia i inne pisma Prezydenta
 
O�wiadczenia maj�tkowe
 
W�adze Miasta
 
Radni
 
Prezydent
 
Kierownictwo i pracownicy Urz�du
 
Archiwum
 
Kontrole
 
Kontrole zewn�trzne
 
Kontrole wewn�trzne
 
Kontrole jednostek podleg�ych
 
Zam�wienia publiczne
 
Oferta inwestycyjna
 
Jednostki organizacyjne i Sp�ki prawa handlowego Miasta
 
Udzia� w zwi�zkach i porozumieniach mi�dzygminnych
 
Maj�tek Miasta
 
Zarz�dzanie Kryzysowe
 
Informacje o �rodowisku i jego ochronie
 
Wybory 2007
 
 
 
Strona G³ówna > Prawo lokalne > Strategia rozwoju >


IX. REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU MIASTA GRUDZI�DZA.

1. Umacnianie i kreowanie rynk�w lokalnych, ich oddzia�ywania i kooperacja z zewn�trznym otoczeniem ekonomicznym o istotnym znaczeniu dla rozwoju miasta.

1.4. Rynek pracy.

Lokalny rynek pracy w rozumieniu systemowym powinien charakteryzowa� si� wysok� elastyczno�ci� i mobilno�ci� przestrzenn� i zawodow� mieszka�c�w oraz otwarto�ci�.

Optymalny stan rynku pracy wynikaj�cy z uwarunkowa� opisanych w dokumencie �Diagnoza Rynku Pracy. Grudzi�dz 2000� mo�e zosta� osi�gni�ty i ukszta�towany, jedynie wtedy, gdy istnieje silne wsparcie instytucjonalne. Elementem budowania elastyczno�ci lokalnego rynku pracy musi by� system doradztwa zawodowego, przeszkole� oraz centr�w kszta�cenia zawodowego czy nowych form aktywizacji rynku pracy, jak Klub Pracy, Gie�da Ofert czy Lokalne Centrum Zasob�w. Efektywny lokalny rynek pracy to system zintegrowany wewn�trznie, co oznacza, �e dzia�ania poszczeg�lnych podmiot�w na tym rynku powinny by� sp�jne co do celu i metody. Lokalny rynek pracy musi by� otwarty czyli zwi�zany z innymi lokalnymi i regionalnym rynkiem pracy, w tym tak�e w wymiarze mi�dzynarodowym. Lokalny rynek pracy, spe�niaj�cy dobrze swoj� rol�, a wi�c wzmacniaj�cy rozw�j gospodarczy, nie stanowi�cy przeszkody dla rozwoju nowych sektor�w gospodarki lokalnej - musi by� silnie powi�zany z zewn�trznym rynkiem kapita�owym, informacji czy wiedzy.

D��enie do optymalizacji lokalnego rynku pracy wymaga od w�adz miasta przede wszystkim dzia�a� organizacyjnych i koordynuj�cych system instytucjonalny wspieraj�cy rynek zatrudnienia. System ten powinien ��czy� finansowanie i wysi�ki sektora publicznego i prywatnego, przy czym rol� koordynuj�ca powinny spe�nia� w�adze miasta.

Celem budowy systemowego rynku pracy jest aktywizacja wszystkich zasob�w i potencja�u w celu zahamowania tendencji negatywnych w tym ograniczenia strukturalnego bezrobocia.

Dzia�ania podzielone zosta�y i odniesione do poszczeg�lnych sfer zwi�zanych z bezrobociem i rzutuj�cych na jako�� rynku pracy Grudzi�dza przy projektowanym udziale partner�w samorz�du lokalnego w procesie �agodzenia skutk�w wysokiego bezrobocia.

W tym zakresie w�adze lokalne podejmowa� musz� zintegrowane dzia�ania dla aktywizacji lokalnego rynku pracy przy zachowaniu:

  • powi�zania sytuacji bezrobotnych z wielko�ci� rynku pracy, zamo�no�ci� spo�eczno�ci oraz poziomem aktywno�ci gospodarczej w regionie;
  • sta�ej oceny jako�ci rynku pracy mierzonej g��wnie dost�pem do wykszta�cenia, obecno�ci� i jako�ci� instytucji edukacji;
  • wspierania aktywno�ci spo�ecznej;
  • racjonalizacji koszt�w prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej i infrastruktury otoczenia biznesu.

W celu osi�gni�cia pozytywnych zmian na lokalnym rynku pracy, sprzyjaj�cych �agodzeniu skutk�w bezrobocia, powinny zosta� podj�te nast�puj�ce dzia�ania:

  • wprowadzenie systemu zmniejszaj�cego obci��enia podatkowe nak�adane przez gmin� np. ca�kowite zwolnienie dla nowych podmiot�w gospodarczych w zale�no�ci od liczby zatrudnionych (np. 50 os�b);
  • dzia�ania przekwalifikowania os�b d�ugoterminowo bezrobotnych i pomoc z zakresu socjalno-bytowego, psychologicznego, doradztwa indywidualnego; celem tych dzia�a� jest z�agodzenie barier przej�cia ze strefy d�ugotrwa�ego bezrobocia do aktywno�ci zawodowej;
  • wzmocnienie aktywnych program�w typu pomoc w zatrudnieniu absolwent�w, sta�e, szkolenia, porady, konsultacje � wzmocni to powi�zania na lokalnym rynku pracy;
  • ukierunkowanie aktywno�ci PUP i miasta na obszar specyficznych grup bezrobotnych: programy dla kobiet, m�czyzn powy�ej 40, absolwent�w, m�odzie�y;
  • wzmocnienie mobilno�ci os�b z obszar�w wiejskich oraz m�odzie�y poprzez dost�p do szkole� oferowanych przez Urz�d Miejski;
  • przyj�cie jako g��wnego obszaru aktywno�ci gospodarczej rozwoju r�nych form budownictwa z uwagi na anga�owanie du�ego potencja�u i zasob�w;
  • w zakresie wsparcia ma�ej i �redniej przedsi�biorczo�ci uruchomi� dalsze szkolenia w ramach Inkubatora Przedsi�biorczo�ci z jednoczesn� reorientacj� projekt�w na efekt liczebno�ci uczestnik�w procesu wsparcia i od tego uzasadni� wysoko�� dotacji dla Stowarzyszenia i innych organizacji doradczych i konsultingowych;
  • zwi�kszenie form zatrudnienia dla kobiet u lokalnych pracodawc�w w niepe�nym wymiarze godzin w celu wzrostu zatrudnienia;
  • dostosowanie szkolnictwa zawodowego do popytu na prac� (lista zawod�w deficytowych i nadwy�kowych w celu dopasowania profilu kszta�cenia i praktyk zawodu);
  • zwi�kszenie dost�pno�ci do wykszta�cenia, szczeg�lnie w takich umiej�tno�ciach jak mened�erskie, techniczne, technologie informacyjne(internet, teleinformacja);
  • rozw�j form kszta�cenia ustawicznego;
  • zwi�kszenie dost�pu do szkolnictwa wy�szego � dzia�ania na rzecz powi�kszenia zasob�w lokalowych i sprz�towych szk� wy�szych;
  • funkcjonowanie Klubu Pracy i Gie�dy Ofert jako podstawowej formy aktywizacji bezrobotnych i pracodawc�w;
  • uruchomi� gminny system por�cze� kredytowych dla ma�ych firm i gwarancji lokalnego funduszu inwestycyjnego;
  • uruchomi� program stypendialny i po�yczkowy dla absolwent�w z�o�ony z udzia�u firm lokalnych w zamian za zwolnienia podatkowe;
  • wprowadzi� cykliczne konsultacje gospodarcze w sprawie regu� prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej, funkcjonowania ma�ych firm, porad prawnych, finansowych, ksi�gowych;
  • opracowa� lokalny program przeciwdzia�ania ub�stwu i trudno�ciom socjalnym zak�adaj�cy udzia� w jego realizacji lokalnych podmiot�w;
  • programy specjalne Fundusz Pracy, PFRON � zwi�kszy� mo�liwo�� uzyskania �rodk�w celowych;
  • wprowadzenie systemu informacji zawodowej dla bezrobotnych;
  • poprawa zdolno�ci adaptacyjnych ma�ych firm poprzez tworzenie partnerskiego podej�cia oraz obni�enie ryzyka prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej;
  • wspieranie przedsi�biorczo�ci indywidualnej poprzez rozw�j us�ug, rzemios�a, produkcji.

Podstawowymi priorytetami dzia�a� s�:

  • dostosowanie pracownik�w, przedsi�biorc�w i samorz�du lokalnego do potrzeb nowej gospodarki;
  • poprawa atrakcyjno�ci zatrudnienia bezrobotnych dla przedsi�biorc�w;
  • wspomaganie przedsi�biorczo�ci;
  • wyr�wnanie szans na rynku pracy dla ka�dej osoby poprze modyfikacj� system�w edukacji i praktyki zawodowej;
  • wprowadzenie innowacyjnych form (centra poradnictwa zawodowego, centra pracy i informacji, centra szkole� zawodowych);
  • zmiana systemu szkole� zawodowych i edukacji zawodowej;
  • rotacja na rynku pracy pomi�dzy opuszczaj�cymi rynek pracy a wkraczaj�cymi na rynek pracy;
  • rozwi�zanie edukacji z rynkiem pracy.

Opisywane powy�ej akcje i dzia�ania mo�na okre�li� mianem aktywizacji potencjalnej, wynikaj�cej z panuj�cych warunk�w na terenie miasta. Przedstawione propozycje dotycz� r�nych podmiot�w, organizacji i instytucji i tylko w zintegrowanym programie operacyjnym maj� szans� na skuteczne oddzia�ywania na lokalny rynek zatrudnienia w perspektywie wdra�ania.


Biuletyn Informacji Publicznej Urz�du Miejskiego w Grudzi�dzu
Strona G��wna |  Dost�p do Informacji |  Redakcja |  Rejestr Zmian |  Statystyki |  Kontakt |  Pomoc
 
 
© 2006, Urz�d Miasta Grudzi�dza