III. PROCEDURA TWORZENIA STRATEGII ROZWOJU
2. Metodologia prac nad opracowaniem strategii rozwoju Grudziądza.
Strategia rozwoju miasta to określenie celów przyszłości, do
których dąży wspólnota samorządowa, a dzięki którym dokona się transformacji
sytuacji obecnej na projektowaną. Samorząd gminy i mieszkańcy stają zatem przed
trudnym oraz długotrwałym procesem budowania strategii rozwoju swojego miasta. Istnieje
kilka sposobów konstruowania strategii. Samorząd grudziądzki wybrał metodę
samodzielnego przygotowywania strategii z udziałem konsultantów zewnętrznych. Budowana
jest ona na wiedzy i doświadczeniu samorządu, mieszkańców, środowisk lokalnych i
ekspertów zewnętrznych, przy wykorzystaniu procedur i analiz strategicznych. W pracach
strategicznych uczestniczyli przedstawiciele lokalnej społeczności, co nadało strategii
uspołeczniony charakter. Celem budowania strategii było jej wykorzystanie dla wytyczenia
zadań prowadzących do rozkwitu społecznego i gospodarczego miasta.
Strategię sformułowano metodą społeczno-ekspercką. Eksperci
Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej z Warszawy pod kierunkiem naukowym Prof.
dr hab. Elżbiety Wysockiej oraz konsultanci zespołu konsultacyjnego SKAN, pod kierunkiem
Krzysztofa Wasilewskiego z Warszawy, przygotowali specjalistyczne materiały,
uwzględniające wszystkie ustalenia warsztatów społecznych.
Społeczny wymiar budowania strategii był realizowany w ramach ośmiu
debat i warsztatów zespołów tematycznych oraz dwóch posiedzeń Rady Konsultacyjnej
reprezentującej wszystkie środowiska miasta Grudziądza. Każda z debat w formie
warsztatów strategicznych poświęcona była odrębnej grupie zagadnień. W warsztatach
tematycznych udział wzięli specjaliści i przedstawiciele dziedzin, jak:
teleinformatyka, bezpieczeństwo publiczne, ochrona zdrowia. Dyskusje były moderowane; w
efekcie wypracowano kilka propozycji misji miasta, ponad 60 priorytetów oraz 600 wskazań
podstawowych kierunków działania.
Przyjęcie metody społecznej i moderacyjnej dało następujące
możliwości:
- zgromadzenia opinii w formie reprezentatywnej liczby ankiet od uczestników na temat
kierunków działań i podstawowych celów;
- wymiany informacji pomiędzy uczestnikami procesu planowania strategicznego;
- zrozumienia wzajemnych relacji i stosunków oraz umiejscowienia zgłaszanych propozycji
w szerszym układzie;
- uznanie potrzeby wyboru i dostrzegania potrzeb udziału w planowaniu lokalnej
społeczności jako warunku powodzenia procesu rozwoju;
- promocji działań strategicznych, promocji strategii wśród lokalnych środowisk;
- zwiększenia szans na realizację strategii i jej wdrożenie;
- wzrostu aktywności społecznej poprzez udział w publicznych debatach i warsztatach
strategicznych.
|