Dz.Urz.Woj.Tor.96.28.163 
 zm.:
Dz.Urz.Woj.Tor.97.38.311 
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.99.37.285 
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.02.28.547 
zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.03.114.1608 
	zm.:
Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom.05.108.1884 
 
 
Uchwała
Nr XXXV/81/96 
Rady
Miejskiej Grudziądza 
z
dnia 28 października 1996 r. 
w
sprawie Statutu gminy - miasto Grudziądz. 
 
	Na
podstawie art.5 ust.3, art.18a ust.5, art.23 ust.2, art.37a, art.46
ust.1, art.48 ust.1, art.51 ust.3 w związku z art.18 ust.2 pkt 1, 13,
14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996
r. Nr 13, poz.74 ze zm.), art.2 ust.1 pkt 1 lit. C oraz pkt 2 i 3,
art.4 ust.1 pkt 1 i art.17 ust.2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 21, poz.124 ze zm.) oraz art.2
ust.4, art.12 pkt 1 i 10, art.40 ust.2 pkt 1 w związku z art.92 ust.2
i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.
Nr 91, poz.578 ze zm.) 
Rada
Miejska 
u
c h w a l a : 
Dział
I 
Postanowienia
ogólne 
§
1 
 
 
Gmina
- miasto Grudziądz, zwana dalej "miastem Grudziądz", działa
na podstawie przepisów ustaw oraz niniejszego Statutu,
wykonuje zadania publiczne, należące do właściwości gmin i powiatów,
jako miasto na prawach powiatu. 
§
2 
Ilekroć
w Statucie jest mowa o: 
	Statucie
	- należy przez to rozumieć, niniejszy Statut gminy - miasto
	Grudziądz wraz z załącznikami, 
	Radzie
	- należy przez to rozumieć Radę Miejską Grudziądza, 
	skreślony 
	Prezydencie
	lub Wiceprezydentach - należy przez to rozumieć Prezydenta
	Grudziądza lub Wiceprezydentów Grudziądza, 
	miejskiej
	jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostki
	organizacyjne posiadające i nie posiadające osobowości prawnej,
	utworzone na podstawie odrębnych przepisów przez miasto
	Grudziądz, 
	ustawach
	- bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć przepisy
	ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r.
	Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998
	r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz.1592 z późn.
	zm.), 
	ustawie
	o pracownikach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 marca
	1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
	poz.1593 z późn. zm.). 
 
§
3 
	Herbem
	miasta Grudziądza jest w srebrnym (=białym) polu czerwony zamek z
	dziewięcioma wieżycami, zakończonymi złotymi gałkami i
	chorągiewkami,w którym pośrodku w czarnej niszy znajduje się
	postać biskupa do kolan, w infule, z modelem kościoła w prawej dłoni
	i pastorałem w lewej. Szaty biskupie, ornat, infuła, model kościoła
	i pastorał są złote. Twarz i ręce biskupa są barwy naturalnej, okna
	w wieżach bocznych są srebrne, okno w wieży środkowej i trzy
	zakratowane okna w murze zamku są czarne. 
 
2.
Wzór herbu zawiera załącznik nr 1 do Statutu. 
§
4 
Zasady
wykorzystywania herbu przez miejskie jednostki organizacyjne oraz
inne podmioty określa Rada w drodze uchwały. 
§
5 
	
		Rada
		może przyznać w drodze uchwały osobom szczególnie zasłużonym
		dla miasta Grudziądza tytuł Honorowego Obywatela Miasta Grudziądza. 
		Nadanie
		tytułu następuje na uroczystej sesji Rady. 
		Rada
		określi w drodze uchwały uprawnienia osób obdarzonych
		tytułem Honorowego Obywatela Miasta Grudziądza. 
	 
 
Dział
II 
Organy
miasta Grudziądza 
Rozdział
1 
R
A D A 
§
6 
Rada
liczy 25 radnych. 
§
7 
	Na
	pierwszej sesji nowo wybranej Rady wybierany jest Przewodniczący
	Rady oraz jest ustalana liczba  Wiceprzewodniczących. 
	Przewodniczący
	Rady określa zakresy czynności dla Wiceprzewodniczących, wyznacza
	też Wiceprzewodniczącego zastępującego go w czasie nieobecności. Do
	Wiceprzewodniczącego zastępującego Przewodniczącego Rady stosuje się
	przepisy dotyczące Przewodniczącego. 
 
§
8 
	Rada
	określa liczbę komisji stałych, zakres ich działania, nazwę oraz ich
	skład osobowy. 
	Komisja
	nie może liczyć mniej niż 5 radnych. 
	Radny
	obowiązany jest brać udział w pracach co najmniej jednej komisji
	stałej. 
 
§
9 
	Radny
	może być przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym jednej komisji
	stałej. 
	Przewodniczący
	i Wiceprzewodniczący Rady nie mogą być przewodniczącymi komisji
	stałych. 
 
§
10 
	Przewodniczącego
	komisji powołuje i odwołuje Rada spośród radnych będących
	członkami danej komisji. 
	Wiceprzewodniczących
	i sekretarzy powołuje i odwołuje komisja. 
 
§
11 
	Na
	wniosek komisji Przewodniczący Rady może wyrazić zgodę na udział w
	posiedzeniu komisji osób nie będących jej członkami w celu
	wyrażenia przez nie opinii w określonej sprawie. 
	Osoby
	wskazane w ust.1 uczestniczą w pracach komisji tylko jako doradcy. 
 
§
12 
	Radni
	mogą uczestniczyć w pracach komisji, których nie są
	członkami, bez prawa udziału w głosowaniu. 
	skreślony 
 
§
13 
	Do
	podstawowych zadań komisji stałych należy : 
	
		przygotowanie
		projektów uchwał, 
		ocena
		wykonania uchwał Rady, 
		opiniowanie
		spraw podejmowanych przez Radę, zwłaszcza materiałów
		przygotowanych na  sesję. 
	 
 
§
14 
Zakres
działania komisji doraźnych określają uchwały o ich powołaniu. W
sprawach nieuregulowanych tymi uchwałami stosuje się odpowiednio §§
10-12. 
§
15 
Szczegółowy
zakres działania Rady określa jej regulamin stanowiący załącznik nr 2
do Statutu. 
§
16 
Inicjatywę
uchwałodawczą mają: 
	Przewodniczący
	Rady, 
	skreślony 
	Prezydent, 
	stałe
	komisje Rady, 
 
4a)
kluby radnych, 
	grupa
	co najmniej 5 radnych. 
 
§
17 
	Rada
	wybiera spośród radnych Komisję Rewizyjną. 
	Komisja
	Rewizyjna działa w składzie co najmniej 6 członków. 
	skreślony 
	Komisja
	Rewizyjna przeprowadza kontrolę w zespołach kontrolnych składających
	się z co najmniej dwóch członków wyznaczonych przez
	Przewodniczącego Rady. 
 
§
18 
Do
zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy w szczególności: 
	
		kontrola
		finansowa działalności miasta Grudziądza, jednostek pomocniczych i
		organizacyjnych rozliczających się na zasadach wynikających z
		przepisów ustawy o finansach publicznych, 
		rozliczanie
		dotacji, 
		opiniowanie
		wykonania budżetu oraz występowanie z wnioskiem o udzielenie lub
		nie udzielenie absolutorium Prezydentowi, 
		formułowanie
		ocen, opinii i propozycji dotyczących gospodarki budżetowej, 
		analizowanie
		wyników przeprowadzonych kontroli własnych i zewnętrznych. 
	 
 
§
19 
	Komisja
	Rewizyjna działa na podstawie planu kontroli przyjętego przez Radę
	na dany rok kalendarzowy. 
	Komisja
	przedstawia Radzie, do końca pierwszego kwartału, sprawozdanie ze
	swej działalności za rok poprzedni. 
	Szczegółowe
	zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa jej regulamin,
	stanowiący załącznik nr 3 do Statutu. 
 
§
20 
	Radni
	mogą tworzyć kluby radnych. 
	Klub
	radnych liczy co najmniej 5 członków. 
	Kluby
	radnych działają w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
	Regulamin powinien zawierać w szczególności nazwę klubu,
	zasady nabycia i utraty członkostwa, cele i zasady działania. 
	Klub
	radnych działa od momentu zgłoszenia faktu jego powstania
	Przewodniczącemu Rady. Zgłoszenie powinno zawierać nazwę klubu,
	listę członków, nazwisko i imię przewodniczącego oraz odpis
	regulaminu klubu. 
	Do
	zmian w funkcjonowaniu klubów oraz do ich znoszenia stosuje
	się odpowiednio  zasady przewidziane w ustępie poprzedzającym. 
	Przewodniczący
	klubów współdziałają z Przewodniczącym Rady. 
 
Rozdział
  2 
P
R E Z Y D E N T 
§
21 
Organem
wykonawczym jest Prezydent. 
§
22 
Po
złożeniu ślubowania Prezydent otrzymuje insygnia władzy samorządowej. 
§
23 
	Po
	wyborze, a przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków
	Prezydent i Wiceprezydenci składają przed Radą ślubowanie, którego
	rota brzmi: "Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku
	będę służył dobru społeczności miasta Grudziądza, przestrzegał prawa
	i wykonywał sumiennie powierzone mi obowiązki." Ślubowanie może
	być złożone z dodaniem zdania "Tak, mi dopomóż Bóg." 
	Ślubowanie
	Prezydenta i Wiceprezydentów przyjmuje Przewodniczący Rady. 
	Prezydent
	po złożeniu ślubowania otrzymuje insygnia władzy samorządowej. 
 
§
24 
	Zarząd
	działa na podstawie przyjętego przez siebie Regulaminu Zarządu,
	który podlega opublikowaniu w Monitorze Grudziądzkim. 
	Do
	zadań Prezydenta, jako przewodniczącego Zarządu, należy w
	szczególności: 
	
		zwoływanie
		posiedzeń Zarządu, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, 
		przedstawienie
		materiałów na posiedzenia Zarządu, 
		przedstawienie
		sprawozdań z działalności Zarządu Radzie. 
	 
 
Dział
III 
Sekretarz
i Skarbnik Miasta 
§
25 
	Do
	zadań Sekretarza Miasta należy w szczególności: 
 
	zapewnienie
	funkcjonowania Urzędu Miejskiego oraz organizacja jego pracy, 
	prowadzenie
	spraw miasta Grudziądza w zakresie ustalonym przez Prezydenta. 
 
	Do
	zadań Skarbnika Miasta należy w szczególności: 
 
	zapewnienie
	prawidłowej gospodarki finansowej miasta Grudziądza, 
	nadzorowanie
	głównych księgowych jednostek organizacyjnych Miasta w
	zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, 
	 
	dokonywanie
	kontrasygnaty czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań
	pieniężnych. 
 
Dział
IV 
Miejskie
jednostki pomocnicze 
§
26 
	Na
	terenie miasta Grudziądza mogą być tworzone miejskie jednostki
	pomocnicze - osiedla. 
	Osiedle
	obejmuje zwarty obszar, zamknięty w miarę możliwości naturalnymi
	granicami, historycznie ukształtowany. 
	Projekt
	granic osiedla sporządza Prezydent. 
	Osiedle
	tworzy się po przeprowadzeniu zarządzonych przez Radę konsultacji z
	mieszkańcami projektowanego osiedla, zameldowanymi na pobyt stały.
	Konsultacje uważa się za wiążące, jeżeli weźmie w nich udział co
	najmniej 10% osób uprawnionych do głosowania, z tym że głosów
	oddanych "za" będzie więcej niż głosów przeciwnych
	i wstrzymujących się razem wziętych. Głosów nieważnych nie
	liczy się. 
	Zasadę
	określoną w ustępie poprzedzającym stosuje się odpowiednio do
	łączenia, podziału i znoszenia osiedli. 
 
§
27 
Przewodniczący
zarządu osiedla uczestniczy w pracach Rady i jej komisji bez prawa
głosu i bez prawa do pobierania diety. 
§
28 
	Osiedle
	otrzymuje od miasta Grudziądza mienie niezbędne do prowadzenia
	statutowej działalności. 
	Zarząd
	osiedla dokonuje czynności prawnych w zakresie zwykłego zarządu
	powierzonym mu mieniem, w sposób określony w statucie
	osiedla. 
 
§
29 
	W
	budżecie miasta Grudziądza na dany rok kalendarzowy ustala się
	wielkość środków przeznaczonych dla poszczególnych
	osiedli. Szczegółowe zasady gospodarowania tymi środkami
	określa statut osiedla. 
	Nadzór
	nad działalnością osiedli sprawuje Rada, a w zakresie zarządzania
	majątkiem komunalnym Prezydent. 
 
Dział
V 
skreślony 
Dział
VI 
 
 
Akty
prawa miejscowego 
i
zasady dostępu do dokumentów 
dotyczących
działalności organów 
 
 
 
 
§
31 
 
 
	Uchwały
	Rady, będące aktami prawa miejscowego, podlegają ogłoszeniu w
	Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego. 
	Akty
	prawa miejscowego i inne akty prawne podlegają publikowaniu w
	„Monitorze Grudziądzkim”. 
	W
	„Monitorze Grudziądzkim” publikowane są w szczególności: 
 
	akty
	prawa miejscowego, 
	teksty
	jednolite aktów prawa miejscowego, 
	przepisy
	porządkowe, 
	zarządzenia
	Prezydenta w zakresie gospodarki nieruchomościami, budżetu,
	organizacji Urzędu Miejskiego oraz zarządzenia porządkowe, 
	rozstrzygnięcia
	nadzorcze wojewody i regionalnej izby obrachunkowej, 
	orzeczenia
	sądu administracyjnego dotyczące uchwał i zarządzeń organów
	Miasta. 
 
 
 
§
32 
 
 
Uchwały
Rady podpisuje Przewodniczący Rady. 
 
 
§
32 a 
 
 
	Prezydent
	wydaje „Monitor Grudziądzki”. 
	Prezydent
	może ogłaszać w formie obwieszczeń teksty jednolite aktów
	prawa miejscowego, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Radę. 
 
 
 
§
32 b 
 
 
	Działalność
	Rady i Prezydenta jest jawna, a ograniczenia mogą wynikać wyłącznie
	z ustaw. 
	Mieszkańcom
	są udostępniane w siedzibie Urzędu Miejskiego w godzinach jego pracy
	dokumenty z pracy Rady. 
	Każdy
	ma prawo, we własnym zakresie, dokonywać wypisów z dokumentów
	Rady. 
	Dokumenty
	są udostępniane niezwłocznie po opracowaniu. 
	 
 
 
 
Dział
VII 
Pracownicy
samorządowi 
§
33 
	Pracownikami
	samorządowymi są osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, a także o
	ile przepis tak stanowi, w gminnych jednostkach i zakładach
	budżetowych, których stosunek pracy powstaje na podstawie
	umów o pracę, z wyłączeniem osób wymienionych w ust.2. 
	Pracownikami
	samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim, których
	stosunek pracy powstaje na innej podstawie niż umowa o pracę, są: 
	
		na
		podstawie wyboru – Prezydent; 
		na
		podstawie powołania: 
	 
 
	Wiceprezydenci, 
	Skarbnik
	Miasta, 
	Sekretarz
	Miasta, 
	Komendant
	Straży Miejskiej. 
 
	Rada
	określa zasady dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników. 
 
§
34 
Czynności
pracodawcy, wynikające ze stosunku pracy, w odniesieniu do Prezydenta
wykonuje Przewodniczący Rady. 
Dział
VIII 
Postanowienia
przejściowe i końcowe 
§
35 
Z
dniem wejścia w życie Statutu tracą moc: 
	
		uchwała
		Nr VIII/111/90 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 23 listopada 1990
		r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Grudziądza (Monitor
		Grudziądzki Nr 4, poz. 87), 
		uchwała
		Nr XXX/37/92 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 maja 1992 r. w
		sprawie zmiany uchwały Nr VIII/111/90 Rady Miejskiej Grudziądza z
		dnia 23 listopada 1990 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta
		Grudziądza (Monitor Grudziądzki Nr 6, poz. 39). 
	 
 
§
36 
Uchwała
wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Toruńskiego z tym, że postanowienia § 17 ust.3 obowiązuje od
dnia wybrania nowej Rady. 
Załącznik
Nr 1 
do
Uchwały Nr XXXV/81/96 
Rady
Miejskiej Grudziądza 
z
dnia 28 października 1996 r. 
 
 
  
Załącznik
nr 1 (herb miasta) opublikowany jest w Dz.Urz.Woj.Tor. Nr 28 z
1996 r. 
Załącznik
Nr 2 
do
Uchwały Nr XXXV/81/96 
Rady
Miejskiej Grudziądza 
z
dnia 28 października 1996 r. 
 
 
Regulamin 
Rady
Miejskiej Grudziądza 
Rozdział
I 
Postanowienia
ogólne 
§
1 
	Regulamin
	Rady Miejskiej Grudziądza, zwany dalej "Regulaminem",
	określa tryb pracy Rady oraz jej komisji, z wyłączeniem postępowania
	kontrolnego prowadzonego przez Komisję Rewizyjną. 
	Rada
	obraduje na sesjach. Sesje ze względu na formę mogą mieć, w całości
	lub w części, uroczysty przebieg. 
 
§
2 
	Sesja
	Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń. 
	Sesje
	Rady odbywają się w budynku Urzędu Miejskiego. Sesja Rady może odbyć
	się również w całości lub w części w innym miejscu na terenie
	miasta Grudziądza. 
 
§
3 
Obsługę
kancelaryjną Rady prowadzi komórka organizacyjna wskazana w
Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Grudziądzu. 
Rozdział
II 
Wybory
organów Rady 
§
4 
	skreślony 
	skreślony 
	Do
	zadań Przewodniczącego Seniora najstarszego wiekiem radnego obecnego
	na sesji należy: 
 
	
		otwarcie
		pierwszej sesji, 
		wyznaczenie
		sekretarza obrad, 
		przedstawienie
		informacji o wynikach wyborów do Rady Miejskiej, 
		sprawdzenie
		obecności, 
		przeprowadzenie
		ślubowania radnych, 
		przyjęcie
		zgłoszeń kandydatów, 
		przedstawienie
		Radzie kandydatur na Przewodniczącego Rady, 
		przeprowadzenie
		wyborów Przewodniczącego Rady i ogłoszenie ich wyników, 
		przekazanie
		nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady prowadzenia pierwszej sesji. 
	 
 
	Do
	Przewodniczącego Seniora stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
	Przewodniczącego Rady. 
 
§
5 
	Po
	złożeniu przez radnych ślubowania, Przewodniczący Senior
	przeprowadza wybory Przewodniczącego Rady. 
	Kandydatów
	na Przewodniczącego Rady zgłaszają radni. 
	Zgłoszenie
	kandydata powinno być dokonane na piśmie i zawierać: jego imię
	(imiona) i nazwisko, charakterystykę kandydata, zgodę
	zainteresowanego na kandydowanie, podpis radnego zgłaszającego
	kandydata w imieniu radnych bądź klubu radnych. 
	Przed
	przystąpieniem do głosowania Przewodniczący Senior sprawdza quorum
	oraz pyta kandydata czy podtrzymuje zgodę na kandydowanie. 
	Po
	przeprowadzeniu głosowania Przewodniczący Senior ogłasza wyniki
	wyborów. Jeżeli w głosowaniu żaden z kandydatów nie
	uzyska wymaganej liczby głosów, przeprowadza się kolejne tury
	głosowania, z wyłączeniem kandydata, który uzyskał
	najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów
	głosowanie uznaje się za nie rozstrzygnięte i przeprowadza się je
	ponownie. 
	W
	przypadku, gdy trzecia z kolei tura nie da rezultatu, głosowanie
	uznaje się za nierozstrzygnięte i przystępuje się do ponownego
	zgłaszania kandydatów, z wyłączeniem kandydatów,
	biorących dotychczas udział w głosowaniu. Przepisy ust.5 stosuje się
	odpowiednio. 
	O
	ile nie nastąpi rozstrzygnięcie w sposób przewidziany w ust.5
	i 6, głosowanie przeprowadza się spośród nieograniczonej
	liczby kandydatów, aż do wyłonienia Przewodniczącego Rady.
	Przepisy ust. 2 i 6 stosuje się odpowiednio. 
	Do
	wyborów Wiceprzewodniczących Rady  stosuje się odpowiednio
	przepisy dotyczące wyboru Przewodniczącego Rady. 
 
§
6 
W
trakcie trwania kadencji Rady, zgłoszenia kandydatów na
stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady dokonują
radni. 
§
7 
Wybory
na Przewodniczącego Rady w trakcie trwania kadencji prowadzi jeden z
Wiceprzewodniczących, a jeżeli nie ma żadnej z tych osób,
prowadzi je Przewodniczący Senior. 
§
8 
skreślony 
§
9 
skreślony 
Rozdział
III 
Sesje
Rady 
§
10 
	O
	terminie, miejscu i proponowanym porządku sesji Przewodniczący Rady 
	zawiadamia  radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji,
	listownie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób. Do
	zawiadomienia dołącza się projekty  uchwał i inne materiały. 
	 
	Zawiadomienie
	o sesji poświęconej uchwalenia budżetu lub rozpatrywaniu
	sprawozdania z wykonania budżetu Przewodniczący Rady przesyła
	najpóźniej na 14 dni przed sesją. 
	W
	ten sam sposób Przewodniczący Rady zaprasza na sesję
	Prezydenta oraz inne osoby. 
	O
	terminie sesji Przewodniczący Rady zawiadamia mieszkańców
	miasta Grudziądza poprzez zamieszczenie ogłoszeń w środkach masowego
	przekazu bądź w inny zwyczajowo przyjęty sposób. 
	Rada
	przyjmuje harmonogram terminów obrad z wyszczególnieniem
	sesji, przedmiotem których jest przyjęcie uchwały budżetowej,
	przedstawienie sprawozdań jednostek organizacyjnych, ocena
	wykonywania strategii rozwoju miasta. Sesje Rady w innych terminach,
	niż określone w harmonogramie, zwoływane są w uzasadnionych
	przypadkach w trybie przewidzianym w ustawach. 
 
§
11 
	Sesje
	Rady są jawne. 
	skreślony 
	skreślony 
 
§
12 
	W
	przypadku niemożności rozpatrzenia przyjętego porządku na jednym
	posiedzeniu Przewodniczący Rady może wyznaczyć dodatkowe
	posiedzenie. 
	W
	trakcie sesji Przewodniczący Rady może przenieść dalsze obrady na
	następne posiedzenie wyznaczając jego termin najwcześniej następnego
	dnia, a najpóźniej 14 dnia. 
	Następne
	posiedzenie powinno zostać wyznaczone najwcześniej następnego dnia,
	a później 14 dnia od poprzedniego posiedzenia. 
 
§
13 
W
trakcie posiedzeń Przewodniczący Rady może zarządzić przerwę. 
 
§
14 
	Radni
	potwierdzają swoją obecność na sesji złożeniem podpisu na liście
	obecności. 
	W
	przypadku kilku posiedzeń, obecność sprawdza się na każdym
	posiedzeniu. 
	Radni
	zgłaszają opuszczenie sesji sekretarzowi obrad. 
 
§
15 
	Przewodniczący
	Rady wyznacza spośród radnych sekretarza obrad. 
	Do
	zadań sekretarza obrad należy prowadzenie listy obecności, listy
	mówców oraz obliczanie wyników głosowania, a
	także wykonywanie innych czynności niezbędnych do prawidłowego
	przebiegu sesji, zleconych przez Przewodniczącego Rady. 
 
§
16 
	
		Porządek
		sesji obejmuje w szczególności: 
	 
 
	
		przyjęcie
		protokołu z poprzedniej sesji, 
		sprawozdanie
		z działalności Prezydenta, 
		skreślony 
		dyskusję
		i rozpatrywanie uchwał, 
		interpelacje,
		zapytania i oświadczenia, 
		odpowiedzi
		na interpelacje. 
	 
 
	
		Porządek
		sesji uroczystych wynika z przyjętego przedmiotu obrad. 
	 
 
§
17 
	Przed
	otwarciem sesji obecni na sali powstają i wysłuchują hymnu
	państwowego. 
	Otwarcie
	sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady
	formuły: "Wysoka Rado, otwieram ... sesję Rady Miejskiej
	Grudziądza". 
	Po
	otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad sesji.
	Zmiany do porządku obrad można zgłaszać po przedstawieniu porządku
	obrad do rozpoczęcia rozpatrywania uchwał. 
 
§
18 
	Z
	przebiegu sesji sporządza się protokół. 
	Protokół
	obejmuje: pełne teksty przyjętych uchwał, przedłożonych sprawozdań,
	interpelacji i odpowiedzi na nie, zapytań oraz złożonych oświadczeń,
	wypowiedzi osób biorących udział w dyskusji. 
	Protokół
	z sesji jest sporządzony w ciągu 30 dni od jej zakończenia. 
	Radni
	oraz Prezydent, a także osoby zabierające głos na sesji mogą nie
	później niż do dnia rozpoczęcia następnej sesji, zgłosić
	poprawki do sporządzonego protokołu. 
	O
	przyjęciu lub odrzuceniu poprawki decyduje Rada w głosowaniu.
	Poprawek nie czyni się przedmiotem dyskusji. 
	Do
	protokołu dołącza się protokoły komisji skrutacyjnych z
	przeprowadzonych głosowań. 
 
§
19 
	Prezydent
	składa na sesji sprawozdanie ze swej pracy. 
	Po
	zakończeniu sprawozdań radni mogą zadawać pytania dotyczące spraw w
	nich zawartych. Odpowiedzi udziela sprawozdawca  bądź osoba przez
	niego wskazana. Łączny czas odpowiedzi na zadane pytania nie
	powinien być dłuższy niż 30 minut. 
	Przewodniczący
	Rady może uchylić pytanie o ile nie jest ono wprost związane ze
	sprawozdaniem, a także gdy dotyczy spraw znajdujących się w innych
	punktach porządku sesji. 
 
§
20 
	Przedmiotem
	wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem sesji. 
	Głosu
	udziela się według kolejności zgłoszeń wynikającej z prowadzonych
	list mówców. 
 
§
21 
	Rada
	rozpatruje przedłożone jej projekty uchwał. 
	Projekt
	uchwały powinien zawierać w szczególności: 
	
		tytuł, 
		podstawę
		prawną, 
		regulację
		prawną, 
		w
		razie potrzeby określenie źródeł finansowania, 
		określenie
		organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały, 
		ustalenie
		terminu wejścia w życie uchwały. 
	 
	Do
	projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, które powinno
	zawierać wyjaśnienie potrzeby przyjęcia uchwały i informacje o
	ewentualnych skutkach finansowych. Ponadto projekt uchwały, który
	może wywołać skutki finansowe dla budżetu miasta, powinien zawierać
	opinię Skarbnika Miasta oraz opinię Prezydenta w przypadku, gdy nie
	jest on wnioskodawcą. 
	Projekt
	uchwały składa się na ręce Przewodniczącego Rady najpóźniej
	na 14 dni przed terminem sesji. Tryb pracy nad projektem budżetu
	określa odrębna uchwała. 
	Poprawkę
	do projektu uchwały można zgłaszać pisemnie na ręce Przewodniczącego
	Rady nie później niż na 2 dni przed posiedzeniem, na którym
	uchwała ma być dyskutowana. 
	Autorzy
	projektu uchwały mogą zgłaszać do niego poprawki do chwili
	zakończenia dyskusji nad projektem. 
 
§
22 
	Przy
	rozpatrywaniu projektu uchwały Przewodniczący Rady udziela głosu w
	następującej kolejności: 
 
-
referentowi bądź referentom sprawy, 
-
przedstawicielom komisji opiniujących projekt, 
-
Prezydentowi, 
-
Radnym zgłoszonym do dyskusji. 
	W
	dyskusji można zabrać głos z własnej inicjatywy tylko dwa razy w tej
	samej sprawie, z tym że ponowne zabranie głosu może nastąpić po
	wyczerpaniu listy mówców. 
	Ograniczenie,
	o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy referujących projekt i
	Prezydenta. 
 
§
23 
	Decyzje
	Przewodniczącego Rady w sprawach porządkowych są ostateczne. 
	Wypowiedzi
	radnych w pierwszym wystąpieniu w danym punkcie porządku sesji nie
	powinny trwać dłużej niż 15 minut, natomiast w drugim wystąpieniu
	nie dłużej niż 5 minut. 
	Przewodniczący
	Rady może zwrócić uwagę mówcy, że odbiega od
	przedmiotu dyskusji. Po dwukrotnym upomnieniu mówcy
	Przewodniczący Rady może odebrać mu głos. 
 
§
24 
	Przewodniczący
	Rady udziela głosu poza porządkiem sesji lub listą mówców
	jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania błędnie
	zrozumiałego bądź nieściśle przytoczonego stwierdzenia mówcy.
	Wystąpienie takie nie powinno być dłuższe niż 3 minuty. 
	Wnioskami
	formalnymi są wnioski o: 
 
	
		stwierdzenie
		quorum, 
		zarządzenie
		przerwy, 
		zamknięcie
		listy mówców, 
		zarządzenie
		głosowania imiennego, 
		skreślony 
		skreślony 
		głosowanie
		bez dyskusji, 
		odesłanie
		projektu uchwały do komisji lub Prezydenta bądź wnioskodawcy, 
		powtórzenie
		głosowania w przypadku wątpliwości co do prawidłowości obliczenia 
		głosów, 
		sprawdzenie
		listy obecności, 
		przerwanie
		posiedzenia, 
		ograniczenie
		łącznego czasu poszczególnych wypowiedzi, a także czasu
		odpowiedzi (§ 19 ust.2), 
		zamknięcie
		dyskusji, 
		dopuszczenie
		do głosu osoby spoza organów gminy, 
		zamknięcie
		listy kandydatów, 
		ustalenie
		porządku głosowania, 
		powołanie
		składu komisji skrutacyjnej bądź jego zmianę. 
	 
 
	O
	przyjęcie wniosku formalnego Rada rozstrzyga bez dyskusji i bez
	głosowania po wysłuchaniu wnioskodawcy. 
	W
	przypadku przewidzianym w ust.3, po zadaniu przez Przewodniczącego
	Rady pytania: "Czy Państwo radni są za przyjęciem wniosku
	formalnego ...?" i nie zgłoszeniu w ciągu około 10 sekund
	wniosku przeciwnego, stanowisko zostaje przez Radę przyjęte. 
	Postanowień
	ustępu 3 nie stosuje się w przypadkach: 
 
	
		złożenia
		wniosku o nie przyjęcie wniosku formalnego, 
		w
		przypadkach określonych w ust.2 pkt 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 15, 17. 
	 
 
	Wnioski
	formalne Rada rozstrzyga niezwłocznie po ich zgłoszeniu przez
	wnioskodawcę. 
	Wniosek
	o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć uchwały budżetowej,
	sprawozdania finansowego z wykonania budżetu, zmian w Statucie oraz
	o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Prezydenta. 
 
§
25 
	Po
	wyczerpaniu porządku sesji Przewodniczący Rady zamyka ją. 
	Projekty
	uchwał, które w wyniku zakończenia Sesji nie były przedmiotem
	obrad, wchodzą do porządku obrad następnej Sesji. 
 
Rozdział
IV 
Głosowanie 
§
26 
	Po
	zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady zarządza głosowanie nad
	projektem uchwały. Od tej chwili można zabrać głos tylko dla
	zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego i to jedynie przed
	wezwaniem Przewodniczącego Rady do głosowania. 
	Głosowanie
	jest jawne i odbywa się: 
 
	
		przez
		podniesienie ręki, 
		przez
		wywołanie w porządku alfabetycznym nazwisk radnych i odnotowanie w
		protokole, czy radny oddał głos "za" , "przeciw",
		czy "wstrzymuje się" (głosowanie imienne). 
	 
 
	Wniosek
	o zarządzenie głosowania imiennego musi być zgłoszony przez co
	najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. 
	Wyniki
	głosowania ogłasza Przewodniczący Rady na podstawie protokołu. 
	Wynik
	głosowania jest ostateczny i nie czyni się go przedmiotem dyskusji. 
 
§
27 
	Głosowanie
	tajne odbywa się za pomocą kart do głosowania, nie zawierających
	danych osobowych radnego, a radni wyczytywani w porządku
	alfabetycznym przez sekretarza obrad, wrzucają karty do urny.
	Otwarcia urny i przeliczenia głosów dokonuje komisja
	skrutacyjna. 
	Wyniki
	głosowania ogłasza Przewodniczący Rady, na podstawie protokołu
	komisji skrutacyjnej. 
 
§
28 
	W
	przypadkach przewidzianych w Regulaminie bądź w innych przepisach, a
	także o ile Rada tak postanowi, powołuje się komisję skrutacyjną.
	Komisja składa się z trzech osób. Członkami komisji
	skrutacyjnej nie mogą być osoby pełniące funkcję Przewodniczącego
	Rady oraz Wiceprzewodniczących Rady. Członkiem komisji nie może być
	też osoba, której dotyczy przedmiot głosowania. 
	Kandydatów
	na członków komisji skrutacyjnej zgłaszają radni w ilości
	niezbędnej do jej działania. Wnioski przyjmuje Przewodniczący Rady. 
	Głosowanie
	odbywa się nad pełnym składem komisji. W przypadku nie wyłonienia
	komisji za pierwszym razem, głosowanie się ponawia. Jeżeli druga
	tura nie da rezultatu głosowanie prowadzi się nad poszczególnymi
	kandydatami. 
 
Rozdział
V 
Interpelacje,
zapytania i oświadczenia 
§
29 
	Interpelacje
	składa się w sprawach o istotnym znaczeniu dla miasta Grudziądza.
	Interpelacja jest kierowana do Prezydenta. 
	Interpelację
	składa radny na piśmie w czasie sesji lub pomiędzy sesjami na ręce
	Przewodniczącego Rady. 
	Przewodniczący
	Rady niezwłocznie przesyła interpelację Prezydentowi. 
	W
	toku sesji radny może zgłosić interpelację ustnie. Czas wystąpienia
	nie powinien być dłuższy niż 5 minut. 
 
§
30 
	Odpowiedzi
	na interpelację udziela się w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia. 
	Pismo
	zawierające odpowiedź na interpelację składa się Przewodniczącemu
	Rady, który przesyła je radnemu. 
	Pismo
	zawierające odpowiedź dołącza się do protokołu sesji. 
	W
	razie nie otrzymania odpowiedzi w terminie lub w razie uznania jej
	za niezadowalającą, radny może zwrócić się o udzielenie mu
	odpowiedzi na sesji. Odpowiedź ustna na interpelację nie powinna
	trwać dłużej niż 10 minut. 
	W
	sprawach interpelacji oraz udzielonej na nią odpowiedzi może być
	przeprowadzona dyskusja. 
	Ostateczną
	decyzję o przyjęciu odpowiedzi lub wezwaniu Prezydenta do jej
	uzupełnienia podejmuje Rada. 
 
§
31 
	Zapytanie
	dotyczy kwestii incydentalnych i wnosi się je na sesji. 
	Zapytanie
	nie powinno trwać dłużej niż 3 minuty. 
	Odpowiedzi
	na zapytania udziela Prezydent lub wskazana przez niego osoba ustnie
	na sesji bądź w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych
	analiz, pisemnie w terminie 7 dni. 
	Odpowiedź
	na zapytanie udzielona na sesji nie powinna przekroczyć 7 minut. 
 
§
32 
	Przewodniczący
	Rady może udzielić radnemu głosu poza porządkiem obrad w celu
	złożenia oświadczenia. Oświadczenie składa się w celu wyrażenia
	stanowiska poszczególnych radnych lub klubów radnych. 
	Oświadczenie
	dotyczy problemów istotnych dla miasta Grudziądza, lecz nie
	jest ono kierowane do Prezydenta i nie zawiera żądania zajęcia
	stanowiska. 
	Oświadczenie
	nie powinno trwać dłużej niż 6 minut. 
	Oświadczenia
	nie czyni się przedmiotem dyskusji. 
	Oświadczenie
	radnego może być wygłaszane na zakończenie obrad tuż po
	interpelacjach. 
	Oświadczenie
	w imieniu klubów radnych może być złożone w każdym czasie
	przez Przewodniczącego klubu lub radnego przez niego upoważnionego. 
 
Rozdział
 VI 
Komisje 
§
33 
	Radni
	uczestniczą w pracach komisji stałych i doraźnych. 
	Liczba
	równocześnie działających komisji doraźnych nie powinna
	przekraczać pięciu. 
 
§
34 
Komisje
Rady działają na posiedzeniach. 
§
35 
	Do
	zadań Przewodniczącego komisji należy w szczególności: 
 
	opracowywanie
	projektów planów pracy komisji, 
	ustalenie
	terminów i porządku posiedzeń, 
	czuwanie
	nad przygotowaniem posiedzeń, 
	zapewnianie
	członkom komisji w odpowiednim czasie należycie przygotowanych
	materiałów, 
	skreślony 
 
	Przewodniczący
	komisji informuje Przewodniczącego Rady o pracach komisji. 
 
§
36 
	Posiedzenia
	komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję,
	przewodniczącego komisji i Przewodniczącego Rady. Dla ważności
	rozstrzygnięć podejmowanych na posiedzeniu komisji powinna być
	obecna co najmniej połowa ustalonego jej składu. 
	Na
	żądanie Przewodniczącego Rady, bądź na pisemny wniosek 1/3 ogólnej
	liczby członków komisji przewodniczący komisji jest
	zobowiązany do zwołania jej posiedzenia w terminie 7 dni. 
	Posiedzenia
	komisji nie mogą odbywać się w czasie posiedzenia Rady, chyba że
	Przewodniczący Rady wyrazi na to zgodę. 
	O
	terminie, porządku i miejscu posiedzenia komisji zawiadamia się
	członków komisji, Przewodniczącego Rady, Prezydenta,
	właściwych kierowników wydziałów i jednostek
	równorzędnych Urzędu Miejskiego. Na posiedzenia komisji
	zaprasza się też przedstawicieli właściwych organów
	państwowych. 
	skreślony 
 
§
37 
	Komisje
	mogą, o ile będzie tego wymagał charakter sprawy odbyć wspólne
	posiedzenia. 
	Wniosek
	o przeprowadzenie posiedzenia wspólnego mogą złożyć: 
	
		Przewodniczący
		Rady, 
		skreślony 
		Prezydent, 
		komisje. 
	 
	W
	przypadku określonym w ust. 2 Przewodniczący Rady, wyznacza jednego
	spośród przewodniczących zainteresowanych komisji na
	prowadzącego wspólne obrady. Jeżeli wniosek złożyła jedna z
	komisji Przewodniczący Rady wyznacza wspólne posiedzenia
	komisji w terminie nie dłuższym niż 14 dni od jego otrzymania. 
	Przepisy
	§ 36 stosuje się odpowiednio. 
 
§
38 
	Posiedzenia
	komisji są jawne. 
	Posiedzenia
	komisji są niejawne, o ile przepis tak stanowi. 
	W
	posiedzeniu niejawnym biorą udział członkowie komisji oraz
	Prezydenta i inne osoby, których dotyczy przedmiot
	posiedzenia. 
 
§
39 
	Komisje
	przedkładają Radzie sprawozdania ze swojej działalności za rok
	poprzedni. 
	Sprawozdania
	sporządza się też na zakończenie kadencji Rady. 
 
§
40 
W
sprawach dotyczących zasad głosowania i przebiegu posiedzenia komisji
stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału III i IV. 
Rozdział
  VII 
Postanowienie
końcowe 
§
41 
	skreślony 
	skreślony 
	Przewodniczący
	Rady przechowuje oświadczenia o stanie majątkowym radnych w sposób
	uniemożliwiający zapoznanie się z ich treścią przez osoby
	nieuprawnione. 
 
§
42 
	Przewodniczący
	Rady przyjmuje skargi na działalność Prezydenta oraz kierowników
	miejskich jednostek organizacyjnych w sprawach nie dotyczących zadań
	zleconych z zakresu administracji rządowej i przedkłada je Radzie
	celem rozpatrzenia, z wyjątkiem spraw, o których mowa w
	ust.2. 
	W
	przypadku, gdy skarga dotyczy sprawy indywidualnej w rozumieniu art.
	233-235 kodeksu postępowania administracyjnego Przewodniczący Rady
	przekazuje ją bez zbędnej zwłoki właściwemu organowi, a jeżeli nie
	jest nim Prezydent, zawiadamia go o jej treści i sposobie
	postępowania. 
	Jeżeli
	skarga dotyczy innej sprawy niż wymienione w ust.2, Przewodniczący
	Rady przesyła skargę zainteresowanym komisjom Rady, które w
	terminie nie przekraczającym 14 dni powinny zająć stanowisko co do
	sposobu załatwienia sprawy. 
	Skargi
	na działalność Przewodniczącego Rady przyjmuje i rozpatruje w
	terminie 30 dni Rada. 
	Posiedzenie
	Rady, na którym jest rozpatrywana skarga na Przewodniczącego
	Rady, prowadzi jeden z Wiceprzewodniczących. Głosowanie w sprawie
	przyjęcia bądź odrzucenia skargi jest tajne. 
	W
	sprawach dotyczących skargi na Przewodniczącego Rady jest
	obowiązkowa opinia Komisji Rewizyjnej. 
 
§
43 
	Wnioski
	skierowane do radnych, Przewodniczących komisji podlegają
	rozpatrzeniu w terminie 14 dni, a do Przewodniczącego Rady w
	terminie 21 dni nie później jednak niż w ciągu miesiąca od
	daty wpływu. 
	Inne
	pisma w sprawach indywidualnych nie będące skargami i wnioskami
	podlegają rozpatrzeniu w terminach określonych w ust.1. 
 
§
44 
W
sprawach skarg i wniosków stosuje się przepisy Działu VIII
Rozdziału 1,2,3 i 5 kodeksu postępowania administracyjnego z
uwzględnieniem postanowień § 42 i § 43 niniejszego
regulaminu. 
§
45 
	Radni
	biorą udział w szkoleniach organizowanych co najmniej raz w roku
	według harmonogramu przyjętego uchwałą Rady na podstawie wniosków
	komisji po uchwaleniu budżetu. 
	Pierwsze
	szkolenie dotyczące praw i obowiązków radnych oraz procedury
	działania Rady odbywa się w ciągu 3 miesięcy od pierwszego
	posiedzenia Rady każdej kadencji. 
	Prezydent
	wyznacza osobę odpowiedzialną za organizację szkoleń radnych. 
	Szkolenia
	radnych podlegają ocenie, wykorzystywanej przy organizacji kolejnych
	szkoleń. 
 
Załącznik
Nr 3 
do
Uchwały Nr XXXV/81/96 
Rady
Miejskiej Grudziądza 
z
dnia 28 października 1996 r. 
Regulamin 
Komisji
Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza 
Rozdział
I 
Postanowienia
ogólne 
§
1 
Regulamin
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza, zwany dalej
"Regulaminem", określa zasady i tryb postępowania
kontrolnego Komisji Rewizyjnej, zwanej dalej "Komisją". 
§
2 
	Celem
	działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych
	do oceny działalności Prezydenta, jednostek pomocniczych i miejskich
	jednostek organizacyjnych. 
	Na
	polecenie Rady Komisja bada i ocenia materiały z przeprowadzonych
	kontroli dotyczących miasta Grudziądza. 
 
Rozdział
II 
Wyłączenie
członka Komisji 
§
3 
	Członek
	Komisji podlega wyłączeniu z postępowania kontrolnego w sprawach, o
	których mowa w § 18 Statutu, jeżeli: 
 
	
		jest
		stroną postępowania, 
		pozostaje
		z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może
		mieć wpływ na jego prawa i obowiązki, 
		dotyczy
		jego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, a
		także osób pozostających w faktycznym pożyciu, 
		dotyczy
		osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, kurateli lub opieki
		oraz pozostających pod jego faktyczną opieką (wychowanków), 
		był
		świadkiem, biegłym albo był lub jest przedstawicielem lub
		pełnomocnikiem strony, albo w której świadkiem lub
		pełnomocnikiem strony były lub są osoby wymienione w pkt. 2-4, 
		brał
		udział przy podejmowaniu decyzji bądź brał udział w negocjacjach i
		zawieraniu umów, 
		sprawa
		dotyczy osób pozostających w stosunku nadrzędności służbowej
		wobec niego. 
	 
 
	Przyczyny
	wyłączenia członka Komisji trwają także po ustaniu stosunków
	określonych w ust. 1 pkt. 3 i 4. 
	O
	wyłączeniu członka Komisji decyduje Przewodniczący Komisji na
	wniosek członka Komisji lub z urzędu. 
	Decyzję
	o wyłączeniu członka Komisji od postępowania podejmuje
	Przewodniczący Komisji w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku
	o wyłączenie lub od powzięcia w sprawie wiadomości. 
	Decyzję
	o wyłączeniu doręcza się w terminie 7 dni od jej podjęcia
	zainteresowanemu członkowi Komisji oraz Przewodniczącemu Rady.
	Przewodniczący Rady może uchylić decyzję o wyłączeniu w terminie 7
	dni od jej otrzymania. 
	O
	wyłączeniu Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji decyduje
	Przewodniczący Rady, w tym przypadku decyzje są ostateczne, z tym że
	w przypadku wyjścia na jaw nowych okoliczności, nieznanych w chwili
	podjęcia decyzji o wyłączeniu, decyzja może zostać uchylona. 
	Ust.
	1 pkt 6 nie dotyczy uchwał Rady i jej komisji. 
 
§
4 
	W
	przypadku wyłączenia członka Komisji Przewodniczący Komisji wyznaczy
	nowego członka. 
	W
	przypadku wyłączenia Przewodniczącego Komisji lub
	Wiceprzewodniczących innych członków Komisji wyznaczy
	Przewodniczący Rady. 
	Wyłączony
	członek Komisji powinien się powstrzymać od podejmowania
	jakichkolwiek czynności w sprawie. 
 
§
5 
Jeżeli
w przypadku wyłączenia członków Komisji, o których mowa
w § 3, nie można wyznaczyć innych członków Komisji,
postępowanie ulega przerwaniu do czasu uzupełnienia jej składu. 
Rozdział
III 
Postępowanie
kontrolne 
§
6 
W
trakcie postępowania kontrolnego Komisja posługuje się kryteriami:
legalności, gospodarności i rzetelności działań, a w przypadku zadań
własnych także celowości. 
§
7 
Do
zakresu działania Komisji należą zadania określone w § 18
Statutu, 
 
a
ponadto: 
	
		kontrolowanie
		wykonania uchwał Rady, 
		kontrolowanie
		wybranych dziedzin działalności Prezydenta. 
	 
 
§
8 
Wszczęcie
postępowania kontrolnego przez organ kontroli zewnętrznej w danej
sprawie, uniemożliwia prowadzenie postępowania w tym zakresie przez
Komisję. 
§
9 
Kontrole
prowadzone przez Komisję mają charakter: 
	
		kompleksowy
		- dotyczą pełnego zakresu działania danej jednostki (wydziału lub
		jednostki równorzędnej Urzędu Miejskiego), 
		problemowy
		- dotyczą wybranych zagadnień kontrolowanego podmiotu, 
		sprawdzający
		- dotyczą ustalenia czy zalecenia z przeprowadzonych kontroli
		zostały uwzględnione w postępowania podmiotu. 
	 
 
§
10 
Komisja
może podjąć postępowanie kontrolne poza planem kontroli, w przypadku
podjęcia przez Radę stosownych uchwał oraz w przypadku kontroli
sprawdzającej. 
§
11 
Kontrola
kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrola
problemowa i sprawdzająca 10 dni roboczych. 
§
12 
	Postępowanie
	kontrolne przeprowadza się na podstawie dowodów. 
	Dowodem
	może być wszystko co nie jest sprzeczne z prawem. 
 
§
13 
	Wyznaczeni
	przez Przewodniczącego Rady do przeprowadzenia kontroli członkowie
	Komisji, działają w granicach udzielonego im upoważnienia. Jeden z
	członków zespołu (kontrolerów) jest wyznaczony na
	osobę nim kierującą. 
	Przed
	przystąpieniem do kontroli kontrolerzy są zobowiązani okazać swoje
	upoważnienie. 
	Kontrolerzy
	są obowiązani do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, a
	także do zachowania w tajemnicy danych, których ujawnienie
	naraziłoby na szkodę interes majątkowy podmiotu kontrolowanego bądź
	naruszałoby dobra osobiste osób kontrolowanych. 
	W
	razie uzyskania w toku postępowania kontrolnego informacji o czynie
	stanowiącym przestępstwo karne lub karno-skarbowe, kontrolerzy są
	zobowiązani powiadomić o tym kierownika podmiotu kontrolowanego,
	Prezydenta oraz Przewodniczącego Rady. 
 
§
14 
	Kierownik
	podmiotu kontrolowanego powinien w miarę możliwości podjąć działania
	umożliwiające sprawne przeprowadzenie kontroli, w tym w
	szczególności udostępnić niezbędne dokumenty, a także
	umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń. 
	Do
	nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli kierownik podmiotu
	kontrolowanego składa pisemne wyjaśnienia. 
	Przez
	kierownika podmiotu kontrolowanego należy rozumieć: kierowników
	wydziałów i jednostek równorzędnych Urzędu Miejskiego,
	kierowników miejskich jednostek organizacyjnych i
	przewodniczących rad osiedli. 
 
§
15 
	Czynności
	kontrolne są wykonywane w dniach i godzinach pracy podmiotu
	kontrolowanego. 
	Wszelkie
	nieprawidłowości utrudniające pracę zespołu kontrolującego powinny
	być zgłoszone Przewodniczącemu Rady. 
	Przewodniczący
	Rady zgłasza nieprawidłowości Prezydentowi celem ich usunięcia. 
 
§
16 
W
przypadku konieczności przeprowadzenia w toku postępowania
kontrolnego dowodu z biegłych, oględzin i świadków,
kontrolerzy zawiadamiają o tym kierownika podmiotu kontrolowanego na
7 dni przed terminem jego przeprowadzenia, a w przypadku, gdy zwłoka
w postępowaniu groziłaby utratą dowodu lub powodowała nadmierne
koszty postępowania kontrolnego - na 3 dni przed wyznaczonym
terminem. Zawiadomienie powinno zawierać co najmniej określenie
miejsca i czasu przeprowadzenia dowodu oraz okoliczności jakich ma
dotyczyć. 
§
17 
Z
przeprowadzonego postępowania kontrolnego sporządza się protokół
pokontrolny, który powinien zawierać w szczególności: 
	nazwę
	i adres kontrolowanego podmiotu, 
	imiona
	i nazwiska kontrolerów, 
	datę
	rozpoczęcia i zakończenia kontroli, 
	określenie
	rodzaju kontroli, jej zakresu i okresu za jaki była prowadzona, 
	imiona
	i nazwiska osób udzielających wyjaśnień, 
	opis
	przebiegu czynności kontrolnych, w tym o których mowa w §
	16, 
	wnioski
	i uwagi wynikające z kontroli, 
	datę
	i miejsce sporządzenia protokołu, 
	podpisy
	kontrolerów i kierownika jednostki kontrolowanej, a w razie
	braku podpisu adnotację o przyczynie ich nie złożenia. 
 
§
18 
	Kierownik
	podmiotu kontrolowanego może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji
	 wyjaśnienie w terminie 7 dni od podpisania protokołu pokontrolnego. 
	Protokół
	pokontrolny otrzymują kierownik podmiotu kontrolowanego,
	Przewodniczący Rady, Prezydent, Przewodniczący Komisji. 
 
§
19 
	O
	przyjęciu bądź odrzuceniu protokołu pokontrolnego decyduje Komisja
	na posiedzeniu zwołanym niezwłocznie po przekazaniu go
	Przewodniczącemu Komisji. 
	W
	przypadku odrzucenia protokołu nie wydaje się wniosków
	pokontrolnych i nie czyni się protokołu przedmiotem dalszych
	dyskusji. 
	Uchwała
	o przyjęciu protokołu pokontrolnego powinna zawierać: wnioski,
	sposób i czas ich realizacji, wskazywać organy odpowiedzialne
	za ich realizację. 
	W
	posiedzeniach Komisji, na których są omawiane protokoły
	pokontrolne, oprócz jej członków biorą udział:
	Przewodniczący Rady, Prezydent oraz kierownicy podmiotów
	kontrolowanych. Przewodniczący Komisji może zaprosić do wzięcia
	udziału w posiedzeniu inne osoby, których udział w nim nie
	będzie niezbędny. 
 
Rozdział
IV 
Opinie
i wnioski 
§
20 
	Opinię
	w sprawie wykonania budżetu podejmuje Komisja najpóźniej na
	21 dni przed terminem sesji, na której  ma być przyjęta
	uchwała w tej sprawie. 
	Materiały
	dotyczące wykonania budżetu Komisja otrzymuje  najpóźniej na
	35 dni przed sesją, na której ma być przyjęte sprawozdanie z
	wykonania budżetu. 
	Przed
	wydaniem opinii Komisja wysłucha Prezydenta, a także Skarbnika
	Miasta. 
	Przed
	wydaniem opinii Komisja może zażądać informacji o stanowisku innych
	komisji Rady. 
	Opinię
	Komisji przedstawia na sesji Rady Przewodniczący Komisji. 
 
§
21 
	Wniosek
	w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Prezydentowi
	przyjmuje Komisja w terminie 21 dni przed planowanym terminem sesji.
	§ 20 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Materiały dotyczące
	udzielenia absolutorium Prezydentowi Komisja otrzymuje najpóźniej
	na 35 dni przed sesją, na której ma być przyjęta uchwała w
	tej sprawie. 
	Materiały
	dotyczące wykonania budżetu Komisja otrzymuje w terminie określonym
	w ustawie o finansach publicznych, w miarę możliwości nie później
	niż na 35 dni przed sesją, której przedmiotem jest
	rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu. 
 
§
22 
skreślony 
Rozdział
V 
Postanowienia
końcowe 
§
23 
	Przewodniczący
	Komisji wyznacza Wiceprzewodniczącego, który w czasie jego
	nieobecności kieruje pracami Komisji. Do Wiceprzewodniczącego
	kierującego pracami Komisji mają odpowiednie zastosowane przepisy
	dotyczące Przewodniczącego Komisji. 
	W
	przypadku, gdy Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Komisji nie mogą
	pełnić swych obowiązków Przewodniczący Rady wyznacza spośród
	jej członków osobę kierującą pracami do czasu uzupełnienia
	jej składu oraz określa zakres jej obowiązków. 
 
§
24 
W
sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie
postanowienia Statutu oraz Regulamin Rady. 
  
 |